Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Streikende bussjåfører forteller om altfor lav inntekt, ekstremt tidspress og nerver i helspenn:

Streiker for lønn å leve av

DYST: En buss sperrer veien for å hindre streikebryteri på buss­parkeringen på Jernkroken øst i Oslo. Bussjåførene (fra venstre) Fakhar Yaqoob, Paheer, Fayaz Ahmed og Rauf Hussain streiker for høyere lønn.

SNAUT: Bussjåfør Rauf Hussain forteller at han og kollegene ikke får tid til å gå på do.

Rauf Hussain peker mot hodet når han skal fortelle hvor på kroppen belastningen i jobben som bussjåfør er størst. Det vanskeligste er likevel økonomien, og det er derfor han og kollegene streiker nå. Hussain, som også er tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet, forteller at han har jobbet som bussjåfør i 25 år uten å ha hatt noen skikkelig lønnsøkning.

– Vi har fått én krone, to kroner, det er ingenting. Samtidig har alle utgifter gått opp. Det er blitt dyrere å leve, sier han.

– Vi har ikke noe annet valg

Det er de med lavest lønn som er hardest rammet av regjeringens avgiftsøkninger, ifølge en SSB-rapport fra i fjor.

Regjeringen skattlegger dessuten nå busskortet, som bussjåfører tidligere fikk til seg og familien.

– Vi beklager sterkt til alle som nå rammes av streiken, men vi har ikke noe annet valg, sier Hussain.

Ikke råd til å feire bursdag

Hussain forteller at det ikke går an å leve et skikkelig liv på bussjåførlønna. Særlig ikke hvis man bor i Oslo og har barn.

«Mange må bo sammen med to eller tre andre for å ha råd til å leve»

RAUF HUSSAIN, BUSSJÅFØR

– Vi må kutte ut mange ting, feiringer og bursdager, ferie. Mange må bo sammen med to eller tre andre for å ha råd til å leve. Voksne folk! Det er ikke noe liv, sier han.

Kollegene Fayaz Ahmed, Fakhar Yaqoob, Paheer og Prasanna Ravi nikker. De forteller at de var veldig klare for å streike nå.

Ikke tid til å tisse

Til sammen har de fem kollegene nesten 80 års ansiennitet. Parallelt med at lønna har økt lite, har de fått en mer stressende hverdag.

– Etter at bussdrifta ble lagt ut på anbud, er det blitt verre og verre. Vi får dårligere og dårligere tid. Sjåførene har ikke tid til å ta pause for å gå på do, sier Hussain.

– Hva gjør man da? Bruker flaske, eller?

– Ja, mange bruker flaske og mange stopper bussen og går på do i skogen eller der de er. Da får de kjeft fra passasjerene når de kommer tilbake. Det er helt håpløst, sier Hussain.

Han forteller at han hele arbeidsdagen sitter med hjertet i halsen og pulsen i galopp mens han følger med på oversikten over hvor han egentlig burde vært i ruta.

– Du ser at du er ett minutt forsinka, og på neste holdeplass blir det ett minutt til. Så ser du at du er fem minutter forsinka, og på neste holdeplass står ti personer og venter. De kjefter: «bussjåfør, hvorfor er du forsinka?» Men det er ikke vår skyld!

– Vi får kjeft fra alle steder, sier Hussain.

Forskning viser at bussjåfører er spesielt utsatt for stressrelaterte psykiske plager, høyere blodtrykk og vondt i muskler og skjelett, ifølge en rapport fra Transportøkonomisk Institutt.

Jobber gratis før jobb

Tidspresset kan også gå utover sikkerheten. Bussjåførene har nå seks minutter til å gjøre bussen klar til dyst før vakt.

På den tida skal de logge seg inn i systemet, regulere stolen, sjekke dekk, bremser, lys og at ting er på stell inni bussen. Det er altfor lite, forteller Fayaz Ahmed.

– Hva gjør dere da?

Vi kommer tidligere på jobb, svarer de nærmest i kor.

De bruker fritida på å sjekke at bussen er trygg å kjøre.

– Om vinteren, når det er glatt og snø, er det ikke lett å sjekke bussen. Da tar det ekstra lang tid, sier Fakhar Yaqoob, som har vært bussjåfør i 18 år.

Sakker stadig akterut

På papiret var partene enige om at bussjåførene skulle nærme seg industriarbeiderne i lønn. I virkeligheten har de sakket 13.000 kroner akterut fra 2015 til 2019.

«I bussbransjeavtalen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.»

Dette ble fagforeningene og arbeidsgiverne enige om da den felles avtalen for bussjåfører kom på plass. Men de siste årene har avstanden mellom bussjåførenes lønn og industriarbeiderne økt, ikke minket.

  • I 2015 tjente industriarbeiderne i snitt 442.400 kroner. Bussjåførene tjente 415.350. Det gir en avstand på 27.050 kroner.
  • I 2019 tjente industriarbeiderne 496.200, og buss-sjåførene 456.066. Avstanden var på 40.134.
  • I 2015 tjente bussjåførene 93,9 prosent av industriarbeiderne. I 2019 tjente de 91,9 prosent.

– Arbeidsgiverne løper fra løftene sine, og avstanden blir bare større og større, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Bussbransjeavtalen ble etablert i 2007 for å samle de ulike tariffavtalene i bussbransjen under en paraply. Den omfatter fire fagforbund – YTF (YS), Fellesforbundet (LO), Fagforbundet (LO) og NJF (LO) – og to arbeidsgiverorganisasjoner: NHO Transport og Spekter.

Målsettingen om at bussjåførene skulle tilnærme seg industrien i lønn, stammer fra da avtalen ble etablert, men har siden blitt gjentatt. Seinest i 2012 underskrev partene på at de alle var «enig om at lønnsnivået skal bygge på intensjonene som lå til grunn ved etablering av BBA».

Jon H. Stordrange i NHO Transport sier at de har fulgt opp.

– I 2006 lå bussjåførene på 86 prosent av industriarbeiderlønna. I 2019 ligger de på 91,9 prosent. Samtidig har industrien endret seg, og de som trakk lønna ned i industrien, har forsvunnet gjennom automatisering. Det er en utvikling vi ikke kan følge med på, sier han.

– Men avstanden har økt med 13.000 de siste fem årene, og bussjåførene er vel ingen høylønnsgruppe?

– En bussjåfør i dag har gjennomsnittlig 452.000. Sammenligner du med andre grupper, ligger de ganske bra an i dagens samfunn.

Fagforeningene avviser at de har krevd så mye.

– Vårt utgangspunkt har vært at vi skal nærme oss industriarbeiderne. Problemet har vært at det har gått feil vei, sier forhandlingsleder i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen.

– Vi kan ikke sitte år etter år og se på at sjåførene taper terreng.

I alt tok de fire fagforbundene ut 3800 medlemmer i streik fra søndag morgen, i hovedsak i Oslo og Viken. Allerede i går formiddag varslet de en ytterligere opptrapping. Blir det ingen løsning, vil 4500 flere sjåfører gå ut i streik fra og med kommende lørdag.

– Vi vil presse motparten til å tenke seg om igjen og komme tilbake til forhandlingsbordet, sier Sivertsen.

Stordrange i NHO Transport sier at deres dør står åpen for samtaler.

– Men vi har ikke mer å gi, sier han.

Git: master, Env: production, Sanity: production