En av bøkene til sosiologen Pierre Bourdieu (1930–2002), som ville fylt 90 år i dag, åpner med noen refleksjoner rundt trafikken i Paris. Tenk, oppfordrer franskmannen, «på den ekstraordinære samstemmighet mellom tusener av disposisjoner – eller viljesakter – som bare fem minutters biltrafikk på Bastilleplassen eller Concordeplassen krever». Hvorfor velger nesten alle bilister å respektere trafikkreglene? Hvorfor er det ikke flere som krangler, kolliderer eller tar en Michael Douglas i «Falling Down»? For Bourdieu er dette et paradoks som dypest sett handler om hvorfor «den etablerte orden», med alle sine skrikende urettferdigheter, «til syvende og sist består, og det med en slik letthet».
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Store vegprosjekter er flott, men det haster mer med trygge veger
Mange venter fortsatt på å få gul stripe helt hjem.
Sandra Lillebø, forfatter
TRANGT OM PLASSEN: Det er risikosport å kjøre på de smale veiene med hull og som har så vidt plass til to felt, på Vestlandet. Her fra riksveg 13 ved Tveisme i Hardanger. FOTO: MARIANNE LØVLAND/NTB SCANPIX Marianne Løvland
Kall meg gjerne overfladisk, men det jeg liker aller best å lese i avisen, er småstoffet; notisene og spaltene som krydrer sidene med trivia, mindre nyheter og svogerforskning. Nettopp fordi de er så korte og overlater detaljene til fantasien, er de god mat for tankespinnet og spekulasjonene man gjerne bedriver mens man tømmer oppvaskmaskinen eller legger sammen klær.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.