Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Lang, men god

(USA, 2019)

Regi: Andy Muschietti

Manus: Gary Dauberman, basert på romanen av Stephen King

Med: Jessica Chastain, Bill Hader, James McAvoy, Jay Ryan, Isiah Mustafa, James Ransone, Andy Bean, m.fl.

Lengde: 2t, 49min

Å beskrive hva skrekk-klassikeren «It» handler om er ingen enkel sak. Boken er mer enn 1100 sider lang og tar opp tema som tap av uskyld, fortrenging av minner, overvinnelse av frykt, og enda mye mer. Vi følger de syv hovedpersonene både som barn og voksne (i 1958 og 1985), og lærer dem å kjenne gjennom godt og vondt. Mest vondt, så klart; det er en Stephen King-roman.

I kinofilmform (den er tidligere filmatisert for tv) er handlingen delt i to. «It» (2017) tar for seg barndommen (nå lagt til 1989), mens «It: Chapter Two» fokuserer på gjenforeningen 27 år senere. Og for en gjenforening!

BRRR: Klovner kan være skumle. Veldig skumle. FOTO: WARNER BROS./SF STUDIOS Courtesy of Warner Bros. Pictures

Ondskapen barna overvant er tilbake – sterkere og mer aggressiv. Som sist manifesterer den seg som klovnen Pennywise (gestaltet av en uhyggelig Bill Skarsgård), men antar også andre former, som når den spiller på hovedpersonenes individuelle traumer og frykter.

Så vel regissør som format har utviklet seg positivt siden sist. De voksne fremstår som mer fullendte enn barna, og siden alle (unntatt én) har flyttet fra både barndomsbyen og fortiden, tilfører tilbakekomsten og gjenoppfriskningen av minner historien noen veldig interessante gnisninger. Dessuten brukes humor (av mørkeste, syrligste slag) i større grad, med veldig godt resultat. Samt at klovnen er blitt smartere, mer menneskelig og følgelig mer fryktinngytende.

Bill Skarsgård imponerer virkelig, og selv om han får hjelp av sminke og spesialeffekter, er stemmen helt hans egen. Mimikk, bevegelsesmønster og holdning også, naturligvis – men først og fremst fraseringen, toneleiet, stemmen. Den er skummel.

«Så vel regissør som format har utviklet seg positivt siden sist»

Til overmål er filmen umiddelbart spennende. Åpningssegmentet er ett av de beste jeg har sett på lenge, og reder på eksemplarisk vis grunnen for det som følger. (Selv om man ikke har sett første film kan man henge med.) De voksne er lett gjenkjennelige forlengelser av barna, og fremstillingen av dem gjør oss genuint interessert i å få vite mer.

Muschietti har et særlig godt grep om det visuelle, og det er lett å se at også han har vokst siden sist. Scener og segmenter glir naturlig over i hverandre; spenningsnivå og tempo økes sakte, men ubønnhørlig, og bruken av flashbacks gir film og figurer fylde, uten å forvirre eller stykke opp.

Naturlig nok holdes ikke åpningsnivået hele filmen gjennom – vi snakker to timer og tre kvarter – og mot slutten overskygges filmens kvaliteter av det skuffende sjangertro handlingsforløpet. Til da har filmen hatt et godt grep om både publikum og måten den forholder seg til historiens overnaturlige element – og de «spilleregler» disse skaper. Det er imponerende, for her er nok av internlogiske snubletråder å passe seg for.

Filmens andre signifikante problem – lengden – sammenfaller med slutten. Idet totimersmerket passeres setter en lett tretthet inn, og man tar seg i å tenke at det er på tide å bli ferdig nå.

Beklageligvis forsterker problemene hverandre, og det som kunne vært en eksepsjonell skrekkfilm ender som en (bare) god en. Ikke akkurat «fort sett og fort glemt», men nesten.