FØRE VAR: Nasjonal rassikringsgruppe krev ei dobling av pengar til rasførebygging. Både Hordaland og Sogn og Fjordane prioriterer rassikring av vegar på topp i Nasjonal transportplan.
Éin person mista truleg livet i det enorme raset som gjekk nedover fjellsidene i Jølster kommune i Sunnfjord tidlegare i veka. Det skjedde etter at ein geolog hadde vurdert tilhøva og meinte vegen kunne opnast, melder NRK.
Både over E39 og mindre vegar langs Jølstravatnet gjekk fleire ras, utløyst av kraftige regnbyer. Jølster er blant kommunane der det er sett av store summar til rassikring av vegar, men rasa kom på andre strekningar enn dei antekne mest rasutsette.
Fylkesvaraordførar i Sogn og Fjordane Åshild Kjelsnes (Ap) er leiar for Nasjonal rassikringsgruppe. Dei krev meir pengar til rasførebygging.
Dei vil også ha betre kartlegging av rasrisiko grunna ekstremnedbør.
– Vi veit mykje om dei farlegaste rasstadene i landet og kva det vil koste å rassikre desse. No går det ras på stader der eg oppfattar at ingen trudde ras skulle gå, seier Kjelsnes.
47 milliardar
Den røynde fylkespolitikaren frå Sogn og Fjordane har frå feriestaden på Austlandet berre kunnskap om rasa i Jølster og Hyen frå media.
– Eg sit ikkje på ekspertisen her, men dette er ras som er utløyst av ekstremnedbør og flaum i små vassdrag opp i fjellsidene. Vatnet har tatt med seg stadig større massar og enda opp som store ras. Vi må rekne med å få meir av denne typen ras grunna klimaendringane, seier Kjelsnes.
Ordførar i Jølster Oddmund Klakegg (Sp) stadfestar at det ikkje var på dei antekne mest rasutsette stadane rasa gjekk.
– Det er ikkje desse områda som er mest utsett. Spørsmålet er om me kan førebygge for slike situasjonar som dette. Ei av elvane var nyleg sikra for eit par år sidan. Vi må arbeide for å redusera risikoen, seier han.
Statens vegvesen har utarbeidd ei oversikt over alle skredpunkt med høg og middels skredfaktor. Prisen for rassikring av desse områda, låg på kring 47 milliardar kroner i 2016. Rassikringsgruppa ber om at denne rassikringa vert gjennomført i løpet av tolv år, men det er det ikkje sett av nok pengar til.
– Det vil krevje ei dobling av løyvingane til rassikring, seier Kjelsnes.
Samstundes trengst det meir pengar til flaumførebygging.
– Vi veit at rasa i Utvik for to år sidan og rasa i Jølster vart utløyst av ekstremnedbør og flaum. Flaumførebygginga må aukast. I dag får Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) berre ein brøkdel av det dei treng.
Prioritert på topp i vest
Samferdsleminister Jon Georg Dale (Frp) har bede fylkespolitikarane om å melde frå kva tiltak dei plasserer øvst på prioriteringslista når Nasjonal Transportplan (NTP) skal rullerast.
Alle fire fylkestinga på Vestlandet, der kostnadane med rassikring er desidert høgast, har gjeve rassikringa høgste prioritet.
– Det kjem til å koste pengar, men det er langt betre å førebyggja enn å reparere skadane. Det vil også spare menneskeliv og lidingar, seier Åshild Kjelsnes.
– Vestlandsfylka har alltid prioritert rassikring, men det er blitt ytterlegare aktualisert med klimaendringane, seier fylkesordførar i Rogaland, Solveig Ege Tengesdal (KrF).
Statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdsledepartementet forsikrar at det skal brukast store summar på rassikring av vegar. Han vil ikkje lova ei dobling, slik den nasjonale rassikringsgruppa krev. Han seier at utfordringar med ekstremnedbør blir arbeidd med av både Norges vassdrags- og energidirektorat og Statens vegvesen. Regjeringa vil også følga det tett.
Ifølge Skjærvold vil regjeringa legga stor vekt på fylkespolitikarane sine innspel i samband med rullering av nasjonal transportplan, men sender også ballen tilbake.
«Samtidig er det viktig at fylkeskommunene også følger opp med å prioritere skredsikring på sine egne fylkesveier», skriv han i ein e-post.
Skjervold trur ekstremvêr som i Jølster, vil gjera det vanskelegare for styresmaktene å førebygga ras framover.
«Det er utfordrende å skulle planlegge og sikre infrastrukturen når situasjoner kan oppstå så raskt og på nye steder som vi har sett eksempler på nå. Skredsikring har tradisjonelt blitt utført på steder der det jevnlig går snøskred eller der det er mye steinsprang. Samtidig skal innbyggerne være trygge på at ras har høy prioritet i regjeringen og våre etaters arbeide.»