Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Simon Starling viser oss hvordan en teknologi videreføres i stadig nye former.

Teknologiens mysterier

HALVE MOROA: Simon Starling har kappet en 1,3 tonns Heidelberg-trykkpresse fra rundt 1960 i to. Halvdelene er plassert på hvert sitt sted i utstillingen. ALLE FOTO: MARTIN ARGYROGLO Martin Argyroglo

Saklig og svermerisk om teknologiens indre liv.

Simon Starling

Le Plateau, Paris

Står til 21. juli.

Forgangen teknologi med stadig virkningshistorie er et sentralt element hos engelske Simon Starling, som mottok Turner-prisen i 2005. Flere av hans kunstprosjekter har kretset rundt produksjon, kanalisert gjennom apparatur i stadig endring, ofte med utgangspunkt i modernitetens kjølige rasjonalitet. Gjennom intrikate historiske forbindelseslinjer og et kronglete nettverk av historier antyder Starling, ikke uten lakonisk humor, hvordan objekter både definerer og hjemsøker vår kultur. Også det industrielt framstilte objektet har innebygde mysterier, skjult bak et historisk slør av status og materiell beskaffenhet.