Unngår samlingen

I løpet av 2020 åpner det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo dørene.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn
I «Kunsten å falle» skildres et dysfunksjonelt mor-datterforhold.
Av: Sara Stridsberg.
Regi: Morten Borgersen.
Dramaturg: Hege Randi Tørresen.
Scenografi og kostyme: Milja Salovaara.
Lys: Martin Myrvold.
Maskør: Ruth H. Norvik.
Med: Liv Bernhoft Osa, Kari Simonsen, Erland Bakker.
Verden har forlatt kvinnene i Sara Stridsbergs stykke «Kunsten å falle». Slike kvinneportrett trenger vi flere av.
Store Edie og lille Edie bor sammen i en herskapsvilla med 27 rom i East Hamptons utenfor New York. Mor og datter har mer eller mindre barrikadert seg i et rom med utsikt mot havet. Sengene er skjøvet sammen, Kari Simonsen er mamma og Liv Bernhoft Osa er datter. Med sine 16 frittgående katter (som vi aldri får se) og en bortkommen strømregning spilles handlingen ut i dette soverommet, i disse sengene – i hvite nattkjoler og glitrende ballkjoler.
Allerede abonnent? Logg inn