I sin vitenspalte 16. august skriver Bjørn Vassnes om at vi må antageligvis gjøre mer enn vi trodde i kampen mot klimaendringene. Greit nok. Men på slutten går det galt. Han blander dette arbeidet med debatten om «dekolonialisering» av akademia og skriver: «... det [er] frustrerende å se …at studenter og andre er mer opptatt av å «dekolonialisere» vitenskapen enn å fokusere på hva slags kunnskap vi trenger for at menneskeheten skal overleve en av de største utfordringene vi har stått ovenfor.» Er vi snart ferdig med denne latterliggjøringen og påføringen av skyld og skam på de som fremmer en slik akademisk kritikk? Såpass anstendighet må vi kunne forvente i debatten.
Skadelige holdninger
Lars Gule skriver 16. august om lærerassistenten som ikke vil håndhilse – fordi han kan fristes av kontakt med kvinner. Barna skal altså bli vitne til religiøs overtro som hører middelalderen til. I Norge spiser vi svinekjøtt og vi hilser på hverandre uten å bli fristet seksuelt. Toleranse, skriver Lars Gule, «går der hvor en holdning eller praksis skader andre». Det er jeg enig i. Denne lærervikaren utviser null toleranse, han diskriminerer kvinner og viser lite forståelse for norsk kultur. I skole og opplæringsvirksomhet er dette å overføre skadelige verdier til vår oppvoksende generasjon.