Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Kunnskapens vanskjebne

Alt tyder på at læreplanene for 2020 vil videreføre linjen der kompetansemål er viktigere enn innsikt.

NY KURS? De rådende utviklingstrekkene i skolen, i retning av et nytte- og bruksperspektiv, ser ut til å fortsette, skriver Per Bjørn Foros. Tirsdag presenterte kunnskapsminister Jan Tore Sanner de nye læreplanene på Skøyen skole.FOTO: VIDAR RUUD, NTB SCANPIX Ruud, Vidar

I disse dager avsluttes forarbeidet til de nye læreplanene i grunnskolen, ved at Kunnskapsdepartementet fastsetter de såkalte «kjerneelementene» for skolens ulike fag. Reaksjonene har ikke uteblitt; det hevdes at fagene forfaller og innholdet forvitrer. For å skjønne mer av denne striden må vi se til forhistorien.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?