Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Med andre ord

En flyktning krysser sitt spor

Det henger mer sammen enn jeg har trodd, forfatterskapet mitt. Vigdis Hjorth og Kaja Schjerven Mollerin i samtale.

I grenseland: I en ny samtalebok svarer Vigdis Hjorth for første gang på søsteren Helga Hjorths romanutgivelse «Fri vilje». Hjorth snakker med kritiker Kaja Schjerven Mollerin om virkelighetslitteratur, kjønnsroller, politikk, psykologi, biografi og litteratur. Foto: Anniken C. Mohr

Mot slutten av Vigdis Hjorths roman «Med hånden på hjertet» sitter hovedpersonen Frøydis og tenker over det hun så langt har skrevet, som er fortellingen vi har lest: «Jeg vet ikke om det er for mange eller for få, men jeg tror ordene virker sterkere enn meg – så jeg heller burde skrive enn å være til stede?». Men dypest sett erfarer hun ikke dette som en motsetning. Det hun erfarer, er snarere at det er skriften som gjør henne tilstedeværende i eget liv: «Det er min film, det er jeg som er i bildet. Det er jeg som går ut i byen nå, i det nye, hvite laget snø, det er mitt spor». Passasjen er verdt å sitere av mange grunner, for dens klarhet og emosjonelle kraft, men den er sikkert særlig iøynefallende for den som baler med en bestemt utfordring: Hvordan få en forfatter som for det meste kjenner ubehag i møte med egne tidligere bøker, til å krysse sitt spor?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?