Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Dokument

Kjemper for hylleplass

• Forlag får 80 sekunder på å selge inn en bok • Må betale for å få god plassering

Lang vei: Eivind Løvdal Refsnes i Spartacus forlag pakker ned anmeldereksemplarer av en av forlagets siste utgivelser, Tarjei Skirbekks «Hvordan vinne valg». Men i dag er det langt fra tilstrekkelig med knallgode kritikker for å få boka i butikk. Foto: Christopher Olssøn

Årets viktigste 20 minutter nærmer seg. Hos forlaget Spartacus har de lest og redigert, antatt og refusert. Bokårets skjebneuker står for døren. I april og mai skal de store bokhandelkjedene som Ark og Norli Libris holde sine såkalte bokråd. Bak lukkede dører får informasjonssjef Eivind Løvdal Refsnes i Spartacus forlag 20 minutter på å presentere årets utgivelser. De større forlagene får et par timer. Bokrådene mener de ikke trenger mer; de kan lukte en bestselger på lang vei.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen