- 2014 var et historisk toppår for norsk luftfart. Avinor, som drifter norske flyplasser, og så godt som alle andre som leverer tjenester til flyselskap og passasjerer, gikk med store overskudd. Samtidig gikk våre største flyselskap SAS og Norwegian med solide underskudd. Slik er nemlig situasjonen: Luftfart lønner seg for alle andre enn flyselskapene. Passasjerene har vent seg til at selve flybilletten skal koste nærmest ingenting, samtidig som pengene sitter løst på flyplasskafeene og i taxfreebutikken. Resultatet er dramatisk dårligere arbeidsvilkår for norske flyansatte, og selskaper som ser mot sjøfartsnæringen for inspirasjon. I sjøfarten fins det knapt en norsk ansatt igjen.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Barnehager og sykehus er blant tjenestene som blir omdefinert i den omstridte Tisa-avtalen:
Dette er ikke offentlig
Handel og
I SPILL: Den norske regjeringen hevder at offentlige tjenester ikke er del av forhandlingene om en ny handelsavtale. Nå innrømmer de at offentlige tjenester er definert svært snevert i avtalen.
«Det er en misforståelse at forhandlingene omfatter offentlige tjenester. Privatisering eller konkurranseutsetting av offentlige tjenester er ikke tema for forhandlingene.»