Leder
Avgiftsfrihet
- Det er så man gnir seg i øynene. Mediebedriftenes Landsforening (MBL), som organiserer alle landets aviser og medier, har, slik Klassekampen skrev tirsdag, i underhåndssamtaler med regjeringen akseptert en skisse som vil oppheve nullmomsen på det trykte ord. I nødens stund kan man godta mye for å redde stumpene, men slik det politiske landskapet så ut nå var det i ferd med å vokse fram et flertall på Stortinget som ikke bare ønsket å beholde nullmoms på papiraviser, men også videreføre det på digitale plattformer. I stedet velger MBL å akseptere en modell, som ifølge bransjeforeningens egne utregninger, gjengitt i Klassekampen i går, vil føre til at avisbransjen tappes for over en halv milliard kroner i en situasjon som alle karakteriserer som svært dramatisk for den norske mediebransjen.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn