Elever latt i stikken
Skolen tilpasses strukturerte elever med høyt utdannete foreldre.
Karl-Eirik Kval, som er lektor ved Fagerborg videregående skole i Oslo, har skrevet en god og tankevekkende bok om norsk skole med tittelen «Det store skolesviket» (Dreyer). Her samler han opp mye av debatten som har gått rundt skolen de siste årene, samtidig som han dokumenterer utviklingen med tall og statistikk, men ikke minst med egne erfaringer. Kval understreker at norske elever trives på skolen, men han er dypt bekymret for at manglende struktur gjør skolen ugunstig for barn med foreldre uten høyere utdanning. I Norge er det bare 25 prosent som tar utdanning på et høyere nivå enn sine foreldre, mens det er 30 prosent i Danmark, Finland og Island. I Sverige tar hele 45 prosent høyere utdanning enn sine foreldre. Norge er ikke bare dårligst i Norden, vi ligger også godt under OECD-snittet.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent