DebattForsvar

Byrjinga

Med henvisning til Christian Tybring-Gjeddes artikkel (15. juni) gjentar Arild Rønsen spørsmålet: Hvordan stiller vi oss til å sende våre ungdommer i krigen?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Elsparkesykler

Risikoen har gått ned

Skadestatistikken knyttet til elsparkesykler har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Men de absolutte tallene som deles i mediene forteller ikke hele historien. Antall registrerte skader på elsparkesykkel i Oslo har økt – fra rundt 555 i 2023 til over 1.300 i 2025. Det høres dramatisk ut. Men Oslo kommune har også doblet tillatt flåtestørrelse fra 8000 til 16.000 utleiesparkesykler våren 2025. Dobbelt så mange sparkesykler, dobbelt så mange turer. Samtidig kjører langt flere rundt på private elsparkesykler. Spørsmålet er ikke om det totale antallet hendelser har økt, men om risikoen per tur har endret seg.

Kristendom

En Bibel for klima­krisen?

Jeg ble berørt og beriket av «Sosialistenes guide til Bibelen» av Rødt-politikerne Mímir Kristjánsson og Sofie Marhaug. Boka åpner opp for Jesus som de fattiges frigjører og frelser på en ny og frisk måte. Men jeg finner lite om Jesus som skaper, forsoner og frigjører av hele sitt skaperverk, den Jesus som gråter over oss og med oss fordi vi «koker kloden», og dermed øker lidelsene for fattig og rik, og for naturen. Sammenhengen mellom rikdom, fattigdom og klimaendringer er omtrent slik: De én prosent rikeste i verden slipper ut 75 ganger mer karbon enn de fattigste 50 prosent. Paulus skriver at «de som vil bli rike, faller i fristelser og snarer og gripes av mange slags tåpelige og skadelige begjær som styrter mennesker ned i undergang og ødeleggelse. For kjærligheten til penger er roten til alt ondt.» (1 Tim 6:8-10). Fossilindustriens ledere har kjent til sammenhengen mellom CO₂ og global oppvarming i mer enn 30 år. Likevel bruker Equinor mer enn 90 prosent av sin kapital til svart energi i stedet for grønn energi. Fossilindustrien har gjort oss avhengige av en energiform som ødelegger Guds skaperverk, forsterker ulikhet og nød.

Førdefjorden

Det siste fjord­de­po­niet

Nylig kom den endelige spikeren i kisten for måten vi har behandlet fjorder og havressurser i Norge på. Høyesterett fastslo at tillatelsen til å bruke Førdefjorden som avfallsdeponi ikke er gyldig. En årelang kamp er endelig over. Nå begynner kampen for å sikre at dommen faktisk blir fulgt opp. Som medlem og lokalpolitiker for Arbeiderpartiet forventer og håper jeg at klima- og miljøministeren og næringsministeren raskt følger opp Høyesteretts avgjørelse. Nå kan vi kreve at Nordic Mining faktisk finner en løsning for massene de hittil har hatt tillatelse til å slippe ut i fjorden, og som de mens jeg skriver dette fortsatt slipper ut i fjorden uten gyldig tillatelse. I lys av dommen kan fortsatt deponering av masser vanskelig beskrives som noe annet enn ulovlig forurensning. Da må forurenser betale. Dette må følges opp raskt.