Analyse

LO mellom barken og veden i staten

LO-medlemmene i staten må ta et valg før 15. juni: Vil de godta en avtale de er prinsipielt uenig med, eller vil de risikere en streik der de kan ende som økonomiske tapere?

Ublid: Kjersti Barsok, leder av Norsk Tjenestemannslag, er skuffet over hvordan staten som arbeidsgiver opptrådte under lønnsoppgjøret. Her er hun fotografert under NTLs landsmøte. Foto: Fartein RudjordUblid: Kjersti Barsok, leder av Norsk Tjenestemannslag, er skuffet over hvordan staten som arbeidsgiver opptrådte under lønnsoppgjøret. Her er hun fotografert under NTLs landsmøte. Foto: Fartein Rudjord

Da lønnsoppgjøret i staten ble landet for litt over ei uke siden, skjedde det i to etapper: Først ble det kunngjort at staten hadde blitt enige med Akademikerne, Unio og YS om en ny tariffavtale. Så, litt seinere på dagen, kom nyheten om at også LO sluttet seg til enigheten.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Arbeidsliv

Ridvan Ademi ble nektet sykelønn da mora lå for døden. Det trengs bedre ordninger, mener Olaug Bollestad, som selv ble sykmeldt da mannen fikk hjerne­blød­ning.

Fagbevegelsen

Venstre­sida dominerer i LO: – Rødt og SV treffer arbeidere mer

Arbeidsliv

Fagfor­bundet og LO mener kommune­an­satte har rett til sykepenger selv om arbeids­giver eller Nav er uenig. Nå tar de saken til Arbeids­retten.