Kommentar

Robert Kagans «sjakkmatt»

En av USAs fremste intervensjonister erklærer tapet over alle tap i Iran.

NY «NØKKELAKTØR»: Folk kjører forbi et banner av Irans drepte øverste leder, ayatolla Ali Khamenei, i sentrum av Teheran 6. mai. Robert Kagan mener Iran har blitt en nøkkelaktør i Midtøsten i løpet av krigen. FOTO: Vahid Salemi, AP/NTBNY «NØKKELAKTØR»: Folk kjører forbi et banner av Irans drepte øverste leder, ayatolla Ali Khamenei, i sentrum av Teheran 6. mai. Robert Kagan mener Iran har blitt en nøkkelaktør i Midtøsten i løpet av krigen. FOTO: Vahid Salemi, AP/NTB

Få amerikanere har tatt mer høylytt til orde for såkalt liberal intervensjonisme enn Robert Kagan. Den nykonservative tenkeren har argumentert for å bruke økonomisk press og militærmakt for å fremme demokrati, menneskerettigheter og frie markeder, med sikte på å styrke USAs posisjon i verden. For det har Midtøsten, særlig Irak, tatt støyten.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Vagant og Vinduet slår seg sammen – for å gjøre hva?

De rike blir stadig rikere. Skatte­kom­mi­sjonen vil gjøre dem enda rikere.

Sommer­lek­tyre for rookies.