Ken Jackson har delt denne artikkelen med deg.

Ken Jackson har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkjerm i skolen

Hva tror dere vi driver med i klasserommene?

Det er ganske spesielt å være vitne til den kollektive moralpaniske kollapsen som ser ut til å inntreffe med triggerordet skjermtid. Det er tilsynelatende rørende bred enighet om særskilt varsom bruk av skjerm mot de yngste elevene.

Hva i alle dager tror dere vi driver med i klasserommene for tiden? Skroller etter halshugginger, runkende anonyme menn, henrettelser og oppskrifter på bomber mens vi trykker febrilsk på fargerike drops og raller six seeeven …?

Siden 2013 har jeg jobbet i klasserom med en enhet til hver elev, i ungdomsskolen, barneskolen og i videregående skole. Alle uvaner jeg og mine kolleger forsøker å bekjempe, stammer fra en eller annen form for privat bruk. Skal det innføres særskilt varsom bruk er det jo i hjemmet! Slutt å bruke skolen som syndebukk for din egen manglende evne til å sette grenser.

«Skal det innføres særskilt varsom bruk er det jo i hjemmet!»

Da jeg leste Maja Lundes «Skjerm barna», slo det meg at alle problemene hun var opptatt av, kunne løses ved å ikke sende den digitale enheten hjem med eleven. Greit! Jeg er jo ingen tilhenger av lekser i utgangspunktet, så det tiltaket støtter jeg helhjertet, særlig hvis det gjør at folk slutter synse om hva de tror skjer i klasserommet.

Det finnes ikke en sjel som er uenig i at bruken av digitale enheter skal være hensiktsmessig, men å argumentere mot den vage smørjebetegnelsen skjermtid er en krevende øvelse. De aller fleste vil vel for eksempel heller at et barn leser en bok på skjerm enn at de ikke leser i det hele tatt – eksemplene på god hensiktsmessig bruk i skolen er det faktisk veldig mange av. Men de egner seg ikke like godt som overskrifter, og de drukner i folks følelse av å ikke kjenne igjen den skolen de selv gikk på, så vel som uroen man føler fordi man selv kjenner suget fra skjermen.

Problemet med det digitale i skolen har vært det samme helt siden man tvangsinnførte digital undervisning i videregående skole 1. august 1999: man har i altfor liten grad forstått hva det vil si å skape en god digital praksis, man har ikke gitt lærerne støtte til utvikling og kompetanseheving og man har ikke sørget for at det utvikles gode ressurser for bruk i skolen. Problemet gjelder fortsatt over hele linja, på alle ressursnivå og alle skoleslag.

En sann historie fra min egen virkelighet: I et forsøk på å utvikle en praksis der jeg kan bidra til en hensiktsmessig bruk av KI, har jeg valgt å bruke mine egne midler på tilgang til et utvalg tjenester i håp om å henge med. Min skoleeier har så langt ikke klart tilby meg noe som er konkurransedyktig, og jeg nekter å henge etter. Det gjør at jeg på den ene siden opplever en selvfinansiert motivasjonsboost, fordi jeg opplever å stadig bli en bedre lærer for hvert lille steg jeg tar i min egen KI-kompetanseutvikling. Samtidig kjenner jeg på en enorm frustrasjon over at jeg ikke får mer hjelp. I tillegg må jeg forholde meg til et ordskifte som virker fullstendig uvitende om hva som skjer i alle de klasserommene der det hver dag brukes digitale verktøy med «særskilt varsomhet» – fordi det er en selvfølge for en digitalt profesjonell lærer.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Usa og russland

Bomber og bomber, to forskjel­lige ting?

Det må være lov å spørre seg i denne søte juletid med bismak: Hva er forskjellen på når Putin bomber og når Trump bomber? For ikke å virke for provoserende på alle dem som syns det er grusomt når den ene parten dreper folk og ødelegger livsgrunnlaget for tusenvis av mennesker, men føler seg trygge når den andre siden gjør det samme. Dette er et så ømtålig spørsmål i kongeriket Norge, at jeg faktisk vil foreslå at norske myndigheter kommer på banen og forklarer. Hvem er det som ruster mest opp? I dag ble det sagt at nå er våpenindustrien i Vesten, for ikke å si Norge, omtrent på størrelse med oppdrettsnæringen. Og dette skal vi som beboere i dette landet være glade for, og i tillegg vær så god «føle oss trygge»? Denne logikken skurrer veldig.

Jul

Sannheten om julen

Julen fremstilles gjerne som en tid for refleksjon, takknemlighet og omtanke for dem som har mindre enn oss. En tid for fellesskap, familie og et avbrekk fra hverdagens mas og jag. Men er det egentlig det? Vi mener julen i dag er toppen av et isfjell av illusjoner samfunnet opprettholder for å rettferdiggjøre et system vi alle er fanget i. Kanskje handlet julen en gang om medfølelse og samhold, men slik er det ikke lenger. Tiden da julen samlet familien i en hedensk eller religiøs ramme er for lengst forbi. I dag fungerer den først og fremst som en flukt fra virkelighetens arbeidspress, en kollektiv eskapisme. Før vi i det hele tatt får ro, må vi gjennom et kjøpepress uten sidestykke.

Historie

Kolo­nia­lisme: en presi­sering

I gårsdagens Klassekampen har Michael Brenna en kommentar til min artikkel om dansk-norsk kolonialisme i «Kringla Heimsins» dagen før. Mitt anliggende var ikke å gå inn i diskusjonen om Norges statsrettslige stilling under det danske eneveldet (1660-1814), men å dokumentere at det i denne perioden fant sted både slavehandel og plantasjekolonier som satte tydelig avtrykk i det norske samfunnet. (For et norsk samfunn eksisterte vel? ) Det var derfor uheldig at redaksjonen valgte et forsideoppslag og en ingress som stiller spørsmålet om Norge var en kolonimakt og løfta fram at «vi» tjente gode penger. Det finnes ikke noe «vi» i artikkelen, der jeg løfter fram plantasjeeiere, skipsredere, guvernører og aksjonærer. For norsk økonomi som helhet spilte det en viktig rolle at store sjøfartsbyer vokste fram og at Norge ved den danske avståelsen i 1814 hadde en betydelig handelsflåte. Det handler ikke om «nasjonalromantikk», men om materiell virkelighet. Norge var ikke en sjølstendig kolonimakt, noe Brenna gir inntrykk av jeg har skrevet, men tilknytninga til Danmark-Norges kolonialisme og slavehandel ga betydelig fordeler og en norsk økonomi flere bein å stå på.