ReportasjeIntervju

Utsikt til verden

Newyorkeren Marley Marl – nå narvikværing – var en av de sentrale arkitektene av åttitallets rapmusikk. Men han vil ikke leve i fortida.

KONGEN AV QUEENS: Noen ganger lurer Marley Marl på om han bare skulle ha blitt elektriker. Livet hadde kanskje vært enklere da. Men her er han i Narvik, hiphoplegenden, og har egentlig funnet roen. KONGEN AV QUEENS: Noen ganger lurer Marley Marl på om han bare skulle ha blitt elektriker. Livet hadde kanskje vært enklere da. Men her er han i Narvik, hiphoplegenden, og har egentlig funnet roen.

Det er standsmessig når erke-newyorkeren Marlon «Marley Marl» Williams plukker meg og fotografen opp utenfor Scandic Hotel i Narvik. Han puller opp i en godt nedrimet Porsche.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Lyttepause

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Først av alt er måneden desember krevende for en utflytta østlending bosatt på Vestlandet. Sannsynligheten for snø og sol er minimal mens sannsynligheten for striregn, gråvær og stiv kuling er stor. Måneden er også krevende for oss som på et eller annet vis legger til rette for julekonserter, julebord og juleavslutninger. Desember er tolvtimers arbeidsdager hele måneden i strekk, fylt av gjester og publikum som er glade når de kommer, men fort kan tippe over til å bli en skikkelig julegrinch før de går. Videre har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til kjøpegalskapen og syns at gavekjøret er slitsomt. Kloden vår trenger ikke at vi handler en skokk med ting ingen egentlig trenger, spesielt ikke i den tiden vi står i, der ulikhetene i samfunnet blir større og større. Når det er sagt syns jeg juletiden også er voldsomt fin, da den gir meg anledning til å lytte til musikk.

Intervju

Føler seg motar­beidet

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Kommentar

Den siste lagspiller

I fjor uttalte Steve Cropper (1941–2025) til magasinet Total Guitar at: «My playing has always sucked … I’m not a guitar player. I never took the time.» Cropper var nemlig ingen virtuos, ikke rask eller flashy eller teknisk briljant. Samtidig regnes han som en av de viktigste gitaristene i hele forrige århundre: En stilskaper som fant opp et nytt musikalsk språk for soul og den andre bølgen rock & roll (den med Beatles i front, du vet). Magasinet Mojo har kåret ham til tidenes nest beste gitarist, etter Jimi Hendrix. Det høres ganske vilt ut for en som «sucked», «never took the time» og nesten utelukkende spilte rytmegitar. Steve Cropper døde onsdag i forrige uke, 84 år gammel, og er langt mer kjent for lyden han laget enn navnet han bar. Men med usedvanlig funky timing var han avgjørende for så godt som alle singler som ble spilt inn på Memphis-plateselskapet Stax mellom 1963 og 1970. Her var han (rytme)gitarist i selskapets husband Booker T.