Teater

Svensk mistrivsel

«Juleoratoriet» på Det Norske Teatret er ikke dårlig teater, men det er ikke helt enkelt å forstå hvorfor romanen er tatt til scenen.

ALVORLIG ­LETTHET: Oddgeir Thune er overbevisende som sønnen Sidner i «Juleoratoriet». Foto: Siren Høyland SæterALVORLIG ­LETTHET: Oddgeir Thune er overbevisende som sønnen Sidner i «Juleoratoriet». Foto: Siren Høyland Sæter

Juleoratoriet

Det Norske ­Teatret, Oslo

Av Göran Tunström

Dramatisert av Alexander Mørk-Eidem og Cecilia Ölveczky

Til nynorsk ved Kristin Sørsdal

Regi: Johannes Holmen Dahl, etter et konsept av Eirik Stubø

Scenografi og kostyme: Erlend Birkeland

Komponist og ­musiker: Jørn Øien

Med: Julie Moe Sandø, Morten Svartveit, ­Oddgeir Thune, Kaia ­Varjord, Kyrre Hellum, Ingeborg Sundrehagen Raustøl, Tord ­Kinge, Marie Blokhus, Gjertrud Jynge m.fl.

Det er ingenting i Göran Tunströms «Juleoratoriet» som roper etter å bli teater. Romanen, som ble både en kritiker- og lesersuksess da den kom ut 1983, handler om familien Nordensson. Mora Solveig dør i en tragisk ulykke i begynnelsen av boka, da hun blir trampet i hjel av kuer på vei til korøvelse på nettopp «Juleoratoriet» av Johann Sebastian Bach.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Teater

Sagaen om Isfolket

Mange vil elske denne forestillingen, og mange vil hate den – helt i Margit Sandemos ånd.

Teater

Snødron­ninga

Ei komplisert historie der oppleving og magi blir viktigare enn sjølve forteljinga.

Teater

Les Miserables

Les Misérables er godt gjennomført ­teater, men de kunne utfordret seg selv mer både i tekstlesning og estetikk.