Anders Ericson har delt denne artikkelen med deg.

Anders Ericson har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattBiblioteker

Et tomt rom med bøker i

DET MINSTE ONDET: Vi mener at kutt i meråpent er det mest skånsomme alternativet, gitt at vi må kutte, skriver innleggsforfatterne. Foto: Tom Henning BratlieDET MINSTE ONDET: Vi mener at kutt i meråpent er det mest skånsomme alternativet, gitt at vi må kutte, skriver innleggsforfatterne. Foto: Tom Henning Bratlie

De siste ukene har meråpne bibliotek i Oslo vært debattert en hel del. Deichman har, på lik linje med mange andre etater i kommunen, blitt bedt om å komme med forslag til kutt i budsjettene sine. Biblioteket har svart med at etaten kan spare penger ved å ta ned tilbudet om meråpent, og dette har vakt reaksjoner.

Dagsnytt 18 fredag 7. november sa kulturbyråd Anita Leirvik North (H): «Deichman ønsker å kutte i et meråpent-tilbud der det ikke nødvendigvis er et faglig innhold, mens for oss som politikere så må vi si at det går ikke.» Tidligere kulturbyråd Omar Samy Gamal (SV) har tidligere uttalt i Klassekampen at det er stygt gjort.

Meråpent betyr selvbetjent – det er ikke noe faglig innhold i meråpne bibliotek utover at det står bøker i bokhyllene og ligger aviser på bordene. Lånerne låser seg inn med lånekort eller Oslonøkkelen, og er «hjemme alene» på biblioteket. Meråpent er et tillitsbasert tilbud som krever sitt av lånerne, og vi ser dessverre at det kan gå hardt utover inventaret og mye av det andre materialet biblioteket forvalter. Deichman bruker store summer på vektertjenester for at biblioteket skal være et trygt rom å være i også når det ikke er bibliotekansatte på jobb. Hvis det var gratis med meråpent, hadde det ikke hatt noen økonomisk effekt å kutte i det. Er det stygt gjort å kutte i noe som både krever store ressurser fra biblioteket, og som ikke fyller kjernekravet biblioteket har?

«Meråpent kan gå hardt utover inventaret»

Politikerne har vedtatt en strategi for bibliotek i Oslo kommune. Ansatte på Deichman skal de kommende årene gjøre litteratur og lesing viktig i oslofolks liv, bidra til å styrke lokaldemokratiet og gjøre det enklere for folk å bruke biblioteket. Vi skal blant annet begeistre med inspirerende kulturopplevelser og teste nye metoder for å bygge leseglede og lesekultur. Vi skal jobbe for å fremme et åpent ytringsklima, motvirke polarisering og gjøre lånerne våre gode på kildekritikk. Dette er store og komplekse oppgaver som krever iherdig innsats og ressurser. Og dette arbeidet skjer ikke når biblioteket er meråpent.

I likhet med biblioteksjef Merete Lie, mener vi som hovedtillitsvalgte og hovedverneombud at kutt i meråpent er det mest skånsomme alternativet, gitt at vi må kutte. Slik kan ansatte på Deichman fortsette å levere et godt og faglig bibliotektilbud til Oslos befolkning. Alternativet til å kutte i meråpent er å svekke Deichmans faglige innhold og ressurser, og dette vil igjen går utover evnen vi har til å formidle bredden av litteratur for å engasjere barn, ungdom og voksne. Vi vil ha bibliotek der lånerne kan møte kompetente ansatte som tilbyr veiledning, tar imot barnehagegrupper og skoleklasser, driver med aktiv formidling og setter opp program som holder den opplyste samtalen i gang.

Torsdag 13. november la Oslo-byrådet fram en tilleggsinnstilling til budsjettet der tre bibliotek i Groruddalen skjermes for kutt som rammer meråpent. Denne skal ifølge byrådet bidra til å bekjempe ungt utenforskap og ungdomskriminalitet i byen. Vi mener at det ikke er bibliotekets oppgave å demme opp for at det kuttes i fritidsklubbtilbudet i bydelene. Og hva er det de får med et bibliotek som er meråpent? Det vi tilbyr dem er et tomt rom med bøker i. Å forvente at dette holder ungdommer unna kriminalitet og bidrar til mindre utenforskap, er naivt. Vi kan ikke selvbetjene oss ut av verken lesekrise eller voldsbølge, det er tvert imot en del av problemet at folk i større og større grad blir overlatt til seg selv.

Og så må vi ikke glemme at kutt i bydeler og etater er villet politikk, ikke en naturkatastrofe. Leirvik North og gjengen har valgt å kutte i eiendomsskatten fremfor å finansiere gode velferdstjenester – inkludert bibliotek, fritidsklubber og andre tilbud for barn og unge. Vi ser frem til valget i 2027.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Sikkerhet

USA truer norsk suve­re­nitet

Så har president Donald Trump endelig gjort det helt klart hva hans intervensjonstrusler mot Venezuela i bunn og grunn dreier seg om. Den falske omveien om narkobekjempelse er nå erstattet av en påstand om at Venezuelas fullt ut konstitusjonelle nasjonalisering av amerikanske oljeselskaper i 1976 egentlig var «tjuveri» utført av det som nå er en terrorstat, og at USA krever disse «oljerettighetene, landet og andre eiendeler» tilbake. Jeg skrev selv min hovedoppgave i statsvitenskap om denne nasjonaliseringen, som et eksempel på økonomisk nasjonalisme på 1970-tallet. Det var en høyst legal prosess, basert på omfattende forhandlinger med alle de største USA-baserte oljeselskapene, som alle fortsatte sin virksomhet i landet med stor fortjeneste, basert på disse avtalene. Det som virkelig er i strid med internasjonal rett, er piratvirksomheten USA nå bedriver mot Venezuelas oljetankere. Chevron driver fortsatt produksjon og eksport av olje til USA, innimellom beslaglagte oljetankere. Slik oppfører altså vår fremste sikkerhetsgarantist seg. Med den internasjonale rettslogikken USAs president nå anvender, er det all grunn til å spørre seg hva han har å si om måten Norge etablerte nasjonal kontroll over oljevirksomheten på i tiåret før Venezuela gjorde det, der mange av de samme USA-selskapene var avgjørende for å starte produksjon. Venezuelas daværende sosialdemokratiske president Carlos Andrés Pertez la aldri skjul på at han anså den norske oljemodellen som et forbilde. Kanskje det nå er på tide at vår statsminister slutter å bagatellisere USAs nye nasjonale sikkerhetsstrategi som kuriøs MAGA-retorikk og innser at den amerikanske presidenten mener det han sier, og omsetter det i praktisk handling.

Nav

Ei forhasta skilsmisse

Nav blei oppretta i 2006, og spørsmål om organisering er no sett på dagsorden. Vi vil argumentere mot å sende 20-års jubilanten ut i skilsmålsforhandlingar utan mekling, slik mellom anna Senterpartiet tilsynelatande har teke til orde for. I sitt forslag til todeling er pensjon og trygd i ein organisasjon, medan arbeid og aktivitet i ein annan. I Klassekampen nyleg argumenterte Kåre Hagen for å dele opp Nav i ein statleg og ein kommunal del. Før ekteskap kan oppløysast, dersom paret har omsorg for born, må foreldra til mekling. Ein essensiell faktor i mekling er å klarlegge situasjon, fakta og følelsar. Å diskutere «å splitte opp Nav» før vi har fått kasta lys over og blitt einige om kva som faktisk er problemet, og kva som er målet med endringar, er prematurt.

Terror

Iran og antise­mit­tismen

Terrorangrepet 14. desember mot en Hanukka-feiring i Sydney, der minst 16 mennesker ble drept og titalls andre såret, har igjen satt søkelyset på trusler mot jødiske samfunn utenfor Midtøsten. Mens etterforskningen av gjerningspersonene fortsatt pågår, stilles det i politiske og mediale kretser spørsmål ved om Den islamske republikken Iran kan ha spilt en indirekte rolle. Mistanken bygger ikke på bekreftede bevis, men på Irans lange historikk med ideologisk antisemittisme og tidligere angrep mot jødiske mål i utlandet som har blitt knyttet til Teheran. Antisemittisme i Den islamske republikken er ikke et randfenomen. Den har vært en integrert del av regimets politisk-ideologiske prosjekt siden revolusjonen i 1979. Slagord som «utslettelsen av Israel» og «kampen mot jødedommen» har i flere tiår vært gjentatt av Irans øverste ledelse, i statlige medier og i regimetilknyttede institusjoner.