Intervju

Ronroco-stjerne

Oslo World-aktuelle Gustavo Santaolalla vil avlaste verdenssituasjonen med et helt spesielt instrument.

VERDENSMANN: ­Gustavo Santaolallas ronroco-­musikk henter fra alle verdens hjørner. Foto: Piper FergusonVERDENSMANN: ­Gustavo Santaolallas ronroco-­musikk henter fra alle verdens hjørner. Foto: Piper Ferguson

Når Gustavo Santaolalla gjester Norge under Oslo World, feirer han fortsatt tjueårsjubileet til albumet «Ronroco» – albumet som skulle bli vendepunktet i karrieren hans. Det vil si, «Ronroco» sitt tjueårsjubileum var egentlig i 2017, og nå nærmer det vel seg strengt tatt et trettiårsjubileum, men poenget er det samme: feiring.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Bokomtale

Levd Liv

Hvordan ble Liv Glaser Liv Glaser? En ny biografi gir ganske mange svar.

Kommentar

Mot­strøm­men

Tidligere denne uka ble det kjent at folkrock-bandet Valkyrien Allstars trekker musikken sin fra Spotify. Til NRK oppgir bandet tre grunner: Spotify-grunnlegger Daniel Eks investeringer i våpenindustrien, satsing på KI-generert musikk og lave vederlag til musikere for strømming. Disse grunnene er ikke ukjente for noen. Det underlige i denne nyheten burde ikke være at Valkyrien trekker musikken fra musikkplattformen «alle» bruker, men at ikke flere artister har gjort det samme. Og at ikke flere lyttere bytter plattform. For veldig mange musikere har innspilling blitt en utgiftspost man kan se langt etter å få dekket inn. Men innspillinger, å gi ut låter og album, må til for å være aktuelle og få konsertjobber. Det er få musikere som får strømmeinntekter av betydning, og i denne realiteten har de fleste blitt numne og resignerte.

Intervju

Heime no

Den nordnorske folkemusikken er like dramatisk som naturen, meiner Hekla stålstrenga.