Bokomtale

Levd Liv

Hvordan ble Liv Glaser Liv Glaser? En ny biografi gir ganske mange svar.

MUSIKK PÅ HENNES MÅTE: Liv Glaser har et langt liv bak seg i musikkens tjeneste. Foto: Hanna Kristin HjardarMUSIKK PÅ HENNES MÅTE: Liv Glaser har et langt liv bak seg i musikkens tjeneste. Foto: Hanna Kristin Hjardar

Den 23. september markerte pianisten Liv Glaser sin nittiårsdag med en konsert i Universitetets aula i Oslo. Da var det drøye 65 år siden hun solodebuterte samme sted. Hun hadde da allerede vært solist i Beethovens fjerde klaverkonsert med Oslo-Filharmonien – på den tid kalt Filharmonisk Selskaps Orkester – «som en slags oppvarming til solodebuten», som det står i boka. At biografien «Toner i lys og mørke» også ble lansert i Aulaen er derfor på sin plass. I tillegg er boka en slags debut – det er i alle fall første gang Liv Glaser blir biografert i bokform.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Ronroco-stjerne

Oslo World-aktuelle Gustavo Santaolalla vil avlaste verdenssituasjonen med et helt spesielt instrument.

Kommentar

Mot­strøm­men

Tidligere denne uka ble det kjent at folkrock-bandet Valkyrien Allstars trekker musikken sin fra Spotify. Til NRK oppgir bandet tre grunner: Spotify-grunnlegger Daniel Eks investeringer i våpenindustrien, satsing på KI-generert musikk og lave vederlag til musikere for strømming. Disse grunnene er ikke ukjente for noen. Det underlige i denne nyheten burde ikke være at Valkyrien trekker musikken fra musikkplattformen «alle» bruker, men at ikke flere artister har gjort det samme. Og at ikke flere lyttere bytter plattform. For veldig mange musikere har innspilling blitt en utgiftspost man kan se langt etter å få dekket inn. Men innspillinger, å gi ut låter og album, må til for å være aktuelle og få konsertjobber. Det er få musikere som får strømmeinntekter av betydning, og i denne realiteten har de fleste blitt numne og resignerte.

Intervju

Heime no

Den nordnorske folkemusikken er like dramatisk som naturen, meiner Hekla stålstrenga.