Torild Forslund Andersen har delt denne artikkelen med deg.

Torild har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattNordenfjeldske kunstindustrimuseum

Skap Hannah Ryggens hus!

PROTEST: Teppet «Spania» / «Timen nærmer seg» ble vevd som et innlegg mot den spanske borgerkrigen. FOTO: NASJONALMUSEET, © Ryggen, Hannah / BONOPROTEST: Teppet «Spania» / «Timen nærmer seg» ble vevd som et innlegg mot den spanske borgerkrigen. FOTO: NASJONALMUSEET, © Ryggen, Hannah / BONO

Vi hadde trengt henne nå – billedeversken med det brennende hjertet og den flittige skyttelen. Hun som brukte veven til å si fra om urettferdighet og krig. «Timen nærmer seg», kalte hun teppet hun vevde som et innlegg mot den spanske borgerkrigen.

Hva skal menneskene bruke sine hender til, spurte Hannah Ryggen – og svarte: Til det gode! Teppene hennes var replikker, skapt som reaksjon på overgrep i samtida. Hun lot en etiopier kjøre spydet gjennom Mussolinis hode og hogg hodet av Hitler. Og hun vevde «Blod i gresset» da president Johnson bombet rismarkene i Vietnam med napalm.

Norge og Trondheim er så heldig å ha en billedvever med internasjonalt ry. Hannah Ryggen ble verdensberømt etter Documenta-utstillingen i Kassel. Men etter at Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (NKIM) stengte på grunn av manglende vedlikehold, har kunsten hennes vært lite synlig her hjemme. Nå diskuteres det om NKIM og Trondheim Kunstmuseum skal stenges for godt og erstattes av et prestisjebygg på Leuthenhaven.

Direktøren for de to museene, Ingrid Lønnum, befinner seg nå i det vi på nordnorsk kaller «bedaring». Hun vet ikke helt hva som skal skje med de to museumsbyggene i Midtbyen. Samtidig har Museene i Trøndelag satt i gang arbeidet med å utrede det nye museumsbygget på Leuthenhaven. De drømmer om et slags multi­-museum – en trøndersk kopi av Nasjonalmuseet. 55 unge europeiske arkitekter har siden mai konkurrert om idéutkast for prosjektet. Hensikten er å få nye ideer og synspunkter som skal hjelpe Trondheim kommune med en avgjørelse. Politikerne har nemlig også vært «i bedaring» i lengre tid, men muligheten for å pusse opp de to gamle bygningene tas med i vurderingen.

«Norge og Trondheim er så heldig å ha en billedvever med internasjonalt ry»

I 1994 var det 100 år siden Hannah Ryggen ble født. I forbindelse med jubileet arrangerte Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum en stor retrospektiv utstilling. Jeg ble engasjert som formidler under utstillingsperioden og fikk jeg gleden av å forelese om Ryggens arbeid med plantefarging under fagkonferansen som da ble arrangert. Utstillingen ble meget vellykket, Hannahs tepper fylte så å si hele huset. Siden har jeg skrevet en biografi om henne: «Vi lever på ei stjerne».

Hannah Ryggen ville at teppene henge i offentlige bygg. Samtidig hadde hun et sterkt forhold til museumsbygningen i Munkegaten og hadde et langvarig forhold til NKIM. Det var hit hun kom med sine første forsøk tidlig på 1930-tallet. Fordi hun manglet formell bakgrunn som kunsthåndverker, slet hun for å oppnå anerkjennelse i miljøet i Trondheim. Da teppet «Kunstens tre» skulle presenteres på en vandreutstilling i NKIM i 1930, ville de ikke vise det. I protest vevde hun teppet «Det gjelder at arbeide/Feiden». Det forestiller Hannah og en annen kvinne foran døra til «himmelriket», der de er blitt kastet ut av konservatoren, fremstilt som St. Peter. Over dem svever Vårherre, lederen av Trondheim Kunstforening, Roald Matheson Bye. Seinere tok nye direktører til vettet, og stadig flere tepper fikk innpass.

Det er nå på sin plass å stille følgende spørsmål: Hvordan har bygningen kunnet forfalle uten at ansvarlige har grepet inn? Og hva vil den pågående konservering og flytting av gjenstandene koste det offentlige? Hva ville en renovering av huset ha kostet? Jeg mener NKIM bør settes i stand og beholdes som et museum med vekt på tekstilkunst og med Ryggens tepper som kjerne. Et alternativt nytt multimuseum vil aldri kunne gi samme dybdetilbud, fordi de må dele plass med maleri, design og arkitektur.

NKIM og Trondheim Kunstmuseum bør få leve videre som kulturtilbud i byens hjerte. Deltakere i arkitektkonkurransen European påpekte også viktigheten av å restaurere og utnytte eksisterende bygninger i så stor utstrekning som mulig. Argumenter om at byggene er for små, kan imøtegås med at begge har tilliggende arealer som kan nyttes til utvidelser.

Løsningen innebærer også en reindyrking av kunsthåndverk og malerkunst. Med sine fine samlinger representerer de to husene et rikt tilbud for fordyping i kunsthåndverk og billedkunst. Kunstindustrimuseet kan bli et «Hannahs Hus», hvor bredden av hennes livsverk synliggjøres. Et slikt hus, fylt av hennes tepper, vil trekke til seg et internasjonalt publikum og gi besøkende et fantastisk møte med kunstneren som revolusjonerte billedveven – og som tok samtidens brennende spørsmål inn i sine verker. Vi trenger budskapet hennes nå! Timen nærmer seg!

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Billedkunst

Et politisk røykteppe

Det omtalte verket «Mourning Carpet (After the Ma’alot School Massacre)» av Noa Eshkol er blitt en tautrekking mellom politisk korrekthet og kuratorisk makt. Problemet er ikke sørgeteppet, problemet er hvordan politikk og kuratering hever seg høyere enn kunsten selv. I mine øyne er det et beskjedent verk laget med teknikken patchwork, en populær syteknikk på 70- og 80-tallet. Det er laget med rester av tekstiler, kanskje kunstnerens gamle gardin, av en kunstner som aldri har tatt livet av noen, men som uttrykker sorg gjennom sin kunst. 50 år senere protesterer en stor gruppe av kulturpersonligheter, som med kunsten som påskudd krever at deres politiske standpunkt skal stå sterkere enn kuratorenes oppgave. De dømmer Nasjonal­museet, et ellers tidsriktig museum hvor mangfold er blitt en fast størrelse i hvert minste skritt. Ane Hjort Guttu håner også Nasjonalmuseets økonomiske støtte fra «søkkrike skattesnyltere». Ikke bare understreker hun sin egen politiske (korrekte) holdning, men hun ser ikke de lange linjer til tradisjonen med at private aktører samarbeider med det offentlige for å kunne gjennomføre utstillinger. Når Geir Egil Berg­jord og Victor Lind «krever» at museet redegjør for sine politiske holdninger, har de allerede stilt seg over museet politisk.

Andre verdskrig

Forklaring er ikkje forsvar

Dag Steinfeld svarar 7. november på min kronikk om kvifor òg ikkje-nazistar innan politiet deltok i Holocaust. Steinfeld har fått det for seg at eg på eit eller anna nivå «forsvarer» handlingane til politifolka. Men det var langt frå mitt føremål. Det var tvert i mot å prøva å forklara kvifor det som både i samtida og i ettertida vart vurderte som fryktelege handlingar likevel vart utførde, og det også av fiendar av nazismen. Det var nemleg krefter og mekanismar som overvann motstandsevna hos desse politifolka og gjorde at dei i det minste ikkje ope nekta å utføra ordren om å arrestera jødane, trass i at dei visste at denne ordren var både ulovleg og umoralsk. Dersom me i det heile teke skal læra noko av dette botnpunktet i norsk historie, må me difor analysera desse kreftene og mekanismane og korleis dei kunne få folk til å gjera ting dei også sjølv såg på som moralsk forkastelege.

Innvandring

Snakk om økonomien, ikke innvand­ringen

Jo Skårderud tar i gårsdagens avis til orde for at venstresida må snakke mer om asyl- og innvandringspolitikk, for det første fordi den liberale asylpolitikken ikke er bærekraftig, og for det andre at den vanlige velgeren gjennomskuer denne politikken. Jeg er derimot uenig i at det å diskutere og legitimere høyresidas syn på innvandring kan gjøre noe annet enn å skade venstresida. Dette vet høyresida, som er grunnen til at de hamrer løs på nettopp dette temaet. Asyl- og flyktningdebatten er et skalkeskjul for de reelle problemene i samfunnet. Eksempelet hans i starten av kronikken er viktig – når han i debatten med Espen Teigen og Ole Asbjørn Ness hele tida blir avbrutt av at de bare vil snakke om problemene med innvandring. Dette er fordi de vet at de kan vinne denne debatten. Å legge skylda på «den andre» er alltid et virkemiddel de ytterst til høyre har brukt for å finne grunnen til at folk føler at samfunnet de lever i, ikke fungerer. Om det er flyktninger, skeive, transpersoner, muslimer, eller jøder.