Statsbudsjettet

– Nord-Norge blir taperen

Regjeringen kutter ti millioner i budsjettet til Arktisk Filharmoni. Skeivfordeling, sier direktøren.

I motbakke: Arktisk Filharmoni mister en statlig bevilgning på ti millioner kroner i 2026. Foto: Rune Stoltz Bertinussen/Arktisk FilharmoniI motbakke: Arktisk Filharmoni mister en statlig bevilgning på ti millioner kroner i 2026. Foto: Rune Stoltz Bertinussen/Arktisk Filharmoni

Er du glad i Mozart, Haydn og Bach – og bosatt i Nord-Norge? Da var gårsdagens statsbudsjett neppe lystig lesing.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Musikk

Woodstock-kulturen er død – nå står Vink-jentene på festi­val­me­nyen

Sangboka

Skal Lars Lillo-Stenberg trekke fram én norsk låt fra dette århundret, blir det «Skole­veis­vise» av No. 4.

Bøker

Hvorfor er det å si «jeg er funksjons­hemmet» så farlig? spør forsker Anna Kvam