Kommentar

Klær, kaféliv og flytende kjønn

På Lillestrøm tilbyr veteranen Dagfinn Knudsen et kunstnerisk tilbakeblikk på landets urbane, androgyne postmodernitet.

OUTRERT: De outrerte skikkelsene til Dagfinn Knudsen får en til å tenke på både pønken og «New Romantics»-bevegelsen. Dette er «Sceneskifte» (1983). Foto: Lillestrøm kunstforeningOUTRERT: De outrerte skikkelsene til Dagfinn Knudsen får en til å tenke på både pønken og «New Romantics»-bevegelsen. Dette er «Sceneskifte» (1983). Foto: Lillestrøm kunstforening

Midt i 1980-årene stilte to unge menn ut side om side i Galleri F 15. Hver på sitt vis lagde de kunst som næret seg på det fargesprakende tiårets tidsånd, og begge har for lengst fått plass i Nasjonalmuseets samling.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Pasientene ligger overalt, med og uten madrasser på gulvene: i trappe­opp­gangen, utenfor inngangs­dø­rene, over alt.

Hvorfor gidder Sophie Elise å bruke tida si på Jon Fosse-lesere?

Det en gang lovende landet