Jonas Bakken,
Marte Blikstad-Balas,
Tove Stjern Frønes,
Lisbeth M. Breivik,
Ingrid Evertsen,
Joke Dewilde,
Cecilie Weyergang,
Kari Anne Rødnes,
Katherina Dodou,
Guro Stordrange,
Åse Eikill Stave,
Ida Lodding Gabrielsen (Skoleforskere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO)
Grethe Fatima Syéds svar (Klassekampen 26. august) på vårt innlegg om litteratur i skolen (22. august) viser at debatten stikker dypere enn først antatt. Den handler tilsynelatende om en uenighet om skolens oppgave. Hun skriver at det «ser ut som om Bakken og co mener at det et menneske ikke opplever på skolen, kan det ikke møte noe annet sted». Det mener vi selvsagt ikke. Men Pisa og annen skoleforskning viser at elevenes hjemmebakgrunn har stor betydning for skoleresultater. Blant annet henger ungdoms leseferdigheter tett sammen med foreldres yrkesstatus og tilgangen på bøker hjemme.