DebattMdg

Taktikkeri og trylleformler

Når Petter Eide skal forklare hvorfor han i år stemmer MDG i Klassekampen 22. august, går det helt i ball for mannen som har over 40 års medlemskap i SV. Se på dette.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Boligpolitikk

Bolig­fat­tig­dommen

Marie Sneve Martinussen presenterer viktige sider ved Rødt boligpolitikk i Klassekampen 22. august. Flott. Det som underkommuniseres, er at billigere boliger er det viktigste virkemiddelet for å redusere fattigdommen i Norge. Er det noe folk med svak og midlere inntekt sliter med, så er det husleia, som ofte kan ta opp mot halvparten av inntekten. Bostøtte og startlån er i dag begrenset og forbeholdt folk aller nederst på inntektssiden. Vi vet hva som må til, men det mangler politisk vilje, først og fremst fra Arbeiderpartiet. Målsettingen etter krigen var tre rom og kjøkken på 70 kvadratmeter til 20 prosent av en industriarbeiderinntekt.

Hl-senteret

HL-senteret, islamofobi og pale­sti­neres lidelser

Vestens manglende realpolitiske forsøk på å sette en stopper for lidelsene på Gaza har ført til at flere internasjonale muslimske organisasjoner har satt søkelys på islamofobi. De syv forfatterne bak kritikken av HL-senteret (i denne avisen 22. august) tar også utgangspunkt i en slik kobling. Omfanget av tragedien på Gaza ser de som et tegn på at muslimske liv ikke tas på fullt alvor. Palestinere drepes ikke fordi de er muslimer (eller fordi islamofobi eksisterer i Vesten), men den eksistensielle håpløsheten debattantene beskriver er likevel forståelig. Det er denne de tegner opp som bakgrunn for kritikken av HL-senterets manglende formidling av muslimske erfaringer etter 7. oktober. La det være sagt med en gang: Ja, HL-senteret har de to siste årene brukt mer arbeidsressurser på å dokumentere erfaringer blant jøder enn erfaringer blant muslimer.

Medier

Kampen om visnings­tal­lene

Sindre Wiig Nordby sin sosiale medier-dokumentar bør starte en debatt om tek-gigantenes villedende talltrikseri og bevisste uthuling av begrepet «visning». Skal man tro skaperne, skal filmen ha blitt sett over to millioner ganger, om man legger sammen tallene man får fra Youtube, X og Facebook. Snart halvparten av alle nordmenn, om vi regner med at filmen først og fremst har holdt seg innenfor landegrensene. Men hva gjelder egentlig som en «visning» på disse plattformene? På X, der filmen har gjort det aller best, teller en visning allerede i det øyeblikket innholdet dukker opp i feeden din. Du trenger ikke engang å trykke play. Facebook er ikke stort bedre: en video blir registrert som sett dersom den spilles i minst tre sekunder, også om du aldri skrur på lyden, eller bare lar den rulle forbi mens du skroller. Youtube har tradisjonelt vært strengere, men også der er grensen lav.