Medier 23. aug.
Kampen om visningstallene Sindre Wiig Nordby sin sosiale medier-dokumentar bør starte en debatt om tek-gigantenes villedende talltrikseri og bevisste uthuling av begrepet «visning». Skal man tro skaperne, skal filmen ha blitt sett over to millioner ganger, om man legger sammen tallene man får fra Youtube, X og Facebook. Snart halvparten av alle nordmenn, om vi regner med at filmen først og fremst har holdt seg innenfor landegrensene.
Men hva gjelder egentlig som en «visning» på disse plattformene?
På X, der filmen har gjort det aller best, teller en visning allerede i det øyeblikket innholdet dukker opp i feeden din. Du trenger ikke engang å trykke play. Facebook er ikke stort bedre: en video blir registrert som sett dersom den spilles i minst tre sekunder, også om du aldri skrur på lyden, eller bare lar den rulle forbi mens du skroller. Youtube har tradisjonelt vært strengere, men også der er grensen lav.
Steinar Jung-Lian