KonsertFestivalrapport

Vokser seg stor

Suksesshistorien Oslo Jazzfestival stoler på både jazzen og publikummet sitt.

GODT GROOVE: Petter Eldh skjuler sitt bass-face mens Joshua Redman blåser uten å miste brillene. Foto: Matija PuzarGODT GROOVE: Petter Eldh skjuler sitt bass-face mens Joshua Redman blåser uten å miste brillene. Foto: Matija Puzar

Oslo har vært en jazzby av internasjonalt format i lang tid, med etablerte og nye scener i ulik størrelse som trekker til seg kremen av kremen både fra inn- og utland. Jazzfeltet vokser, med stadig ekspanderende forgreininger, og det er selvfølgelig umulig for en festival å speile hele bredden i løpet av en knapp uke midt i august. Men jeg tør påstå at i år kom Oslo Jazzfestival i nærheten av et mangfoldig og vitalt ideal. Det virket også på meg som om festivalen evnet å utvide horisontene til sitt publikum.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Bygde­gul­let

Countrystjerne Tobias Sten dukka opp frå ingenting. No vil han slå eit slag for dei følsame gutane.

Album

Mozart­mannen

Christian Ihle Hadland gir seg i kast med alt Mozart har skrevet for solo piano.

Film

De dødes dag

Kultklassiker med Grateful Dead løftes til nye høyder.