3. okt.
Elbil Ikke før er et nettverk av ladestasjoner bygd ut i Finnmark, så forsvinner de fleste offentlige goder, blant dem momsfritak og statlige subsidier med å ha elbil.
Da batteridrevne bilerkom, ble det fort et østlandsfenomen, i hvert fall ikke noe for Nord-Norge. Hurtig kom det ladestasjoner i sør. Bileierne slapp en rekke avgifter, kjørte omtrent gratis i bomringene og gratis på ferjer. Men der det kjøres lengst her til lands, i nord, gikk det tregere. Her er kanskje potensialet også høyest for å oppnå ønsket miljøeffekt av fossilfri ferdsel.
Bare for et par-tre år siden var det teknisk umulig å kjøre elbil fra Alta til Nordkapp, om du da ikke kjente noen private du kunne lade hos. Nå er ladenettet nesten ferdig utbygd, og i august i år var 99 prosent av nybilene solgt i Finnmark elektriske.
Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 8,3 prosent av bilparken i vårt nordligste fylke er elektrisk.
Ole Magnus Rapp