Kunst

Sommer i gult, grønt og blått

I form av Pierre Bonnards lysskimrende rom og kvinner ankommer Frankrike Lillehammer – og peker på interessante forbindelser.

SOMMER­STEMNING: Lillehammer Kunstmuseums store utstilling av Pierre Bonnard føles som en begivenhet. Her ses maleriet «La Chasse» (1908). Foto: Konst­museum GöteborgSOMMER­STEMNING: Lillehammer Kunstmuseums store utstilling av Pierre Bonnard føles som en begivenhet. Her ses maleriet «La Chasse» (1908). Foto: Konst­museum Göteborg

Bonnard og Norden

Lille­hammer Kunst­museum

Står til 19. oktober

Dagbladet kalte ham «Thv. Erichsens åndelige og legemlige dobbeltgjenger» i det «Ukens portrett» avisen trykte i påvente av at stjernens livsverk skulle vises i Oslo. Under tittelen «Mens vi venter på Bonnard» lærte leserne julaften 1938 om Pierre Bonnard (1867–1947), 71-åringen hvis januarutstilling i Kunstnernes Hus ville bli den største franskmannen hadde vist utenfor hjemlandet. Henrik Sørensen bemerket i katalogen om de to Dagbladet sammenlignet, at «i alder og artistisk innstilling svarer de til hverandre – likeså i deres opposisjon mot naturalismen og litterært socialt maleri».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá

Britta Marakatt-Labbas broderier maner fram en fjærlett indre ro.

Kunst

Savner kunst med breiere slagkraft

Minerva-redaktør Nils August Andresen utfordrer kunstfeltets selvforståelse som demokratisk bærebjelke. Han får motbør fra kulturtopp.

Kunst

Momentum­biennalen 2025

Årets utgave av Momentum bygger på ideen om at konsentrert lytting er en politisk handling.