Kronikk

Elevens fremtid

KI utfordrer poenget med læring. John Dewey viser at løsningen ikke er å forby teknologien, men heller å snu opp ned på dagens utdanning.

Løsningen på paradokset: Det er i John Deweys tanker om utdanning vi finner svaret på hvordan skolen skal forholde seg til KI, mener kronikkforfatteren. FOTO: Southern Illinois University/ Wikimedia commonsLøsningen på paradokset: Det er i John Deweys tanker om utdanning vi finner svaret på hvordan skolen skal forholde seg til KI, mener kronikkforfatteren. FOTO: Southern Illinois University/ Wikimedia commons

Kort tid etter at OpenAI slapp GPT-3 i 2022 begynte lærere å rope varsko. Mange elever brukte KI til å gjøre leksene sine. På denne måten unngår de å bruke hjernemuskelen. Som KI-forskerne André Brodtkorb og Michael Riegler igjen gjør oss oppmerksom på i en kommentar denne uken (Klassekampen 21. juli), kan det være vi blir dummere av å bruke teknologi til å løse problemer. I dag prøver undervisere å håndheve forbud mot KI så langt det lar seg gjøre, men det er ikke enkelt. Samtidig kvier mange seg for å bruke teknologien selv fordi det kan oppfattes som hyklersk når studentene ikke får bruke KI.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Donald Trumps kaotiske og selvmot­si­gende politikk gir nytt liv til USAs gamle Monroe-doktrine.

Ryktet om EUs død er sterkt overdrevet. Krisene samar­beidet står foran, kan tvert om gjøre inte­gra­sjonen sterkere.

Prøv på nytt, Vea