Valgkamp

Partiene bruker millioner på å annonsere på sosiale medier

Siden april har stortingspartiene sendt nesten to millioner kroner til Mark Zuckerberg. Ap, Høyre og Frp nekter å si hvor mye de skal bruke på sosiale medier under valgkampen.

Kjemper om velgere: Valgnatta i 2023 møttes partilederne til debatt på Stortinget. I år skal partiene kjempe om velgerne igjen, og flere bruker allerede store summer på annonser i sosiale medier. Foto: Christopher OlssønKjemper om velgere: Valgnatta i 2023 møttes partilederne til debatt på Stortinget. I år skal partiene kjempe om velgerne igjen, og flere bruker allerede store summer på annonser i sosiale medier. Foto: Christopher Olssøn

En rekke stortingspartier har gått ut mot tek-gigantene og ønsket å begrense makta deres. Likevel bruker partiene hundretusener av kroner på å annonsere på Facebook og Instagram.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Teater

Latter­lig­gjø­ringen av kunstnere handler om å svekke venstre­si­das posisjon, mener dramatiker Pia Maria Roll.

Grillpraten

Festspill­di­rektør, komponist og grill­entusiast Lars Petter Hagen skyr ikke unna litt showfaktor i grillingen. For eksempel kan man grille på kors.

Medier

Nettsteder kan miste 80 prosent av trafikken fra søkemo­torer på grunn av KI-opp­sum­me­ringer, ifølge ny studie. Norsk offent­lighet er taperen, mener redaktøren i forskning.no.