DebattSkatt

Eksperiment og eksperiment

Det foreslåtte eksperimentet for å måle unge menneskers atferd på arbeidsmarkedet ved hjelp av randomisert stimuli i form av skattelette har møtt både positive og negative reaksjoner. De negative har vært nokså pragmatiske: Det handler om urettferdighet og/eller svekking av skattemoral. Tilsynelatende er det et argument for eksperimentet at liknende måter å skaffe seg kunnskap på både er akseptabelt og nødvendig innenfor for eksempel farmakologi og kreftforskning.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Våpen

Spørsmål til Farahmand

Høyres Mahmoud Farah­mand poserer i en Facebook-reklame med et våpen som ser ut til å ligne på en rifle som brukes av Heimevernet. Er våpenet ekte, og i så fall, hvor har han fått tak i det, og har han sjekket at det ikke er ladd? Og har han våpenlisens? Kan vi være sikre på at det blir opp­bevart forsvarlig?.

Islamofobi

Det er ikke bare eliten som vil flytte

I Klassekampen i 2017 gikk jeg for første gang ut offentlig og advarte om en utvikling jeg så vokse frem: at stadig flere unge norske muslimer begynte å diskutere muligheten for å forlate Norge. Nå er temaet igjen oppe i mediene – men i en form som er blitt svært pyntet. De viktigste, mest ubehagelige årsakene til at mange vurderer å flytte, nevnes knapt. Dette er heller ikke noe nytt fenomen. Rundt 2014–2015 ble jeg invitert til et privat møte med en gruppe på 20–30 unge norske muslimer – født i Norge, i starten av voksenlivet. Gruppen bestod av folk med bakgrunn fra Marokko, Pakistan, Tyrkia og flere andre land. Temaet for møtet var rett frem: Hvilke land kan være trygge og gode alternativer å flytte til for norske muslimer dersom utviklingen i Norge fortsetter å gå i feil retning? Noen av dem flyttet kort tid etter. Noen kom tilbake.

Filosofi

Rosas virke­lighet

Aurora Evenshaug tar i sitt innlegg i Klassekampen 31. mai til orde for at vår lesning av Rosa er «psykologisk og selvhjelpsaktig». Påstanden synes å være rettet mot å underminere vår Rosa-lesning og å tilsløre at vårt innlegg belyste flere nivåer. Stikkord: den nyteologiske vendingen i akademia, dumhetens epistemiske vekstvilkår når en teoretiker idealiseres, Rosas underkommunisering av makt i sine analyser av relasjoner og hans manglende oppmerksomhet på ulike sider ved kroppslig resonans. Rosa bruker et vell av teoretikere, og mange av teoriene får han til å ligne på sine egne ideer. Et eksempel er Rosas påstand om at hans resonansteori har «very much sense of Emmanuel Levinas», men Levinas’ hovedbudskap om et ikke-gjensidig og uendelig ansvar for den andre, inngår ikke i Rosas teori. Det som er likt, preger også Rosas analyser av de ulike livene som leves i det senmoderne, som beskrives som likt med hans eget. Å belyse den enkeltes væren i verden ved hjelp av samtidsteori er utfordrende, og Rosas analyser er preget av en rekke nivåfeilslutninger, for eksempel fra samfunn til subjektivitet, og fra samfunn til teologi.