Håndverkstjenester 3. juni
Hvorfor er det så vanskelig å kjøpe håndverkertjenester? Forbrukerrådet har gjort en grundig forbrukerundersøkelse, som viser at over 40 prosent av oss har opplevd problemer ved kjøp av håndverkertjenester. Problemene knytter seg til dårlig faglig utførelse, dårlig kommunikasjon og dårlig planlegging. De ender gjerne opp i krangel om faglig utførelse og pris, samt forsinkelse. Hvorfor blir det slik? Kan vi for eksempel være helt sikre på at dem det lages statistikk av, faktisk er ekte faglærte håndverkere? Vet de som svarer i undersøkelsen om det egentlig er en håndverker de har hatt besøk av?
I et marked med mange små aktører, homogene tjenester, lett tilgjengelig prisinformasjon, ledig kapasitet mellom oppdrag og lave barrierer for etablering, er det svært vanskelig å tjene penger. Det blir et nådeløst prispress, som forsterkes av svak bestillerkompetanse fra forbrukerne, spesielt i de store byene. Der vil bedrifter med dårlig rykte alltid finne nye kunder så lenge prisen er lav nok, mens utenfor byene er markedet mer gjennomsiktig.
Forbrukerrådet har undersøkt mulighetene for å lage et torg/markedsplass for kun seriøse håndverksvirksomheter, etter modell av Finansportalen.
Robert Steen , Åsmund Østvold og 1 andre