EssayFotoessay

Sorgens sødme

Mobilkameraet gjør fotografiene våre stadig mer like. Hans-Olav Forsangs bilder utgjør en motkraft.

Gjenstander som fugler, såpebobler og ballonger får noe skulpturelt ved seg i Hans-Olav Forsangs bilder. Foto: Hans-Olav ForsangGjenstander som fugler, såpebobler og ballonger får noe skulpturelt ved seg i Hans-Olav Forsangs bilder. Foto: Hans-Olav Forsang

Et godt fotografi er som et mirakel. Vi ser mennesket fanget i en hurtig bevegelse, kroppen er som frosset fast, fordi lukkertiden er så kort. Eller vi oppfatter noe som vanligvis ligger skjult for oss, i skyggen av noe større eller i det altfor skarpe lyset på himmelen, fordi objektivet når lengre enn våre egne øyne. Tingene vi overser vokser fram fra papiret eller skjermen. Dermed er det mulig å sette pris på dem – eller alternativt, med eksempelvis krigsfotografi, bli rystet – takket være fotografens teknikk og evner.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Bokmagasinet

Intervju

Arbei­der­sio­nis­tene drømte om et sosia­listisk ideal­sam­funn. Historien la utopien i grus.

Kommentar

Er Litteratur-Norge full­sten­dig dominert av identi­tets­po­li­tikken?

Kommentar

Pave Frans’ brev fra i fjor var en sterk appell til kristne om å lese skjønn­lit­te­ratur. Samtidig viste det noen blind­flek­ker.