IntervjuReportasje

Tutl og kjør

På Færøyene er det fellesskapet og egenarten som driver musikken videre og ut i verden.

KRISTIAN BLAK: Har vært sentral i å bygge opp færøysk musikk, fra syttitallet og fram til i dag. KRISTIAN BLAK: Har vært sentral i å bygge opp færøysk musikk, fra syttitallet og fram til i dag.

Vi er på Færøyene samtidig som Faroese Music Awards, færøyske Spellemann, der omtrent halvparten av de nominerte er utgitt på det færøyske plateselskapet Tutl. Blant resten av artistene har samtlige gitt ut musikk på Tutl på et tidligere tidspunkt. Og om man har ruslet rundt i den færøyske hovedstaden Tórshavn, har man kanskje lagt merke til gatehjørnet med den tynne, grønne logoen til plateselskapet – og platebutikken. Bak det beskjedne inngangspartiet til Tutl, som kun utgir og selger færøysk musikk, ligger det mye historie.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Festivalrapport

Under press

Alt Dimitrij Sjostakovitsj skapte, må sees som en dans med det sovjetiske regimet, skriver Magnus Andersson.

Kommentar

Savnet: protest

Av alle vonde ting å se på, ligger synet av statsledere som smisker seg opp til Trump på pressekonferanser, veldig høyt oppe. Sjølv om det er aldri så strategisk å ikke såre Trumps krystallskjøre ego, skriker primaldyret i meg: Ta igjen! Pirk ham i brunkremen! Dra ham i hentesveisen! Men det kommer jo ingen politikere til å gjøre. Og da – kan man tenke – bør det finnes noen andre som tør å si fra. For eksempel store, amerikanske artister, som har et enormt publikum og ditto stor påvirkningsmakt. Men da må man leite med lupe. Hvor er de? Hvorfor er de så stille mens ytringsfriheten, klimapolitikken, helsesektoren, utdanningssystemet, kulturlivet, demokratiet, sivilisasjonen deres blir kjørt i grøften? Det fins et par hederlige unntak.

Intervju

En kjempe takker av

Grete Pedersen tar farvel med Det norske solistkor – og begynner ved Yale University.