Rønsen på fredag

Det umulige skatte­for­liket

Du kjenner denne replikken: «Du, det der har jeg ikke tenkt å bruke én kalori på.» Den faller helst i møte med et spørsmål man uansett ikke kan gjøre noe med. Som når Ståle Solbakken får spørsmål om skadesituasjonen i motstanderlaget. Sånn tenker jeg om Stoltenbergs skattekommisjon. Den blir ikke noe av. Legg den i en skuff, lås igjen og kast nøkkelen. Jeg mener; et «bredt skatteforlik» – strider ikke det mot selve politikkens idé? Hva er vitsen med å være opptatt av politikk, hvis sosialister og høyrefolk er enig om den viktigste saken? Skatt er jo interessekamp satt på spissen. Arbeid mot kapital – en motsetning som liksom forsvinner hvis skattepolitikken gjøres «blokkoverskridende»? Det er nok ikke alt Karl Marx stelte med som har relevans i dag, men i dette spørsmålet tror jeg bestemt han hadde et og annet poeng. Aftenposten bruker utropstegn: «Ta ansvar, inngå forlik!» Men nå er tida inne til ikke å høre på gamle tanter.

Helt og forræder

Rødt har sagt takk for seg i skattekommisjonen, og det er sikkert like greit. Hvis partiets representant i kommisjonen, Astrid Hauge Rambøl, har rett i at «det eneste betydelige grepet flertallet vil ta, er å redusere formuesskatten», blir det selvfølgelig håpløst for Rødt å inngå i et endelig forlik. Jeg tar for gitt at SV vil falle ned på samme linje. Ideen om et bredt forlik i skattepolitikken er i det hele tatt en underlig tanke. Nå som det ikke lenger eksisterer noen forsvarspolitisk opposisjon på Stortinget, er jo skattepolitikken det eneste vesentlige som skiller høyre og venstre. (Miljø og klima går som kjent på kryss og tvers av «blokkene».) Og var ikke resultatet av stortingsvalget i fjor et klart nei til å røre formuesskatten? Da er det mystisk, hvis resultatet skulle bli som Rambøl sier til Aftenposten: «Man skulle tro en av aksjonsgruppene mot formuesskatten hadde skrevet rapporten.» Tidligere Frp-representant, nå uavhengig på Stortinget, Christian Tybring-Gjedde, leverte mandag et debattinnlegg til ettertanke her i avisa. Fint at Stortinget er enig om at Forsvaret trenger 1854 milliarder fram til 2036, mener han – før han skriver: «Krig handler om mennesker.

Noen uker i drømmeland

Jeg bruker helt sikkert altfor mye tid på fotball. Mye mer enn fornuften burde tilsi, og nå tenker jeg ikke på VM. Ofte skulle jeg lest ei bok i stedet for å se fotball. Hvilket enkeltsymbol jeg uten sammenligning har sett mest på gjennom livet? Matchuret. De ulidelige minuttene da kampen går mot slutten, da vi skal forsvare en knapp ledelse eller score det etterlengta målet vi bare må ha på overtid. Og får vi ikke det, er resten av helga ødelagt. Alle som er interessert i fotball fordi det er VM, er som festrøykere å regne.