Teater

Dype spørsmål, platte svar

Når teateret bruker KI for å reflektere over samtidas store teknologispørsmål, bør KI-en ha noe vettugt å si.

GJERNE HJERNE: I «Prosessen mot menneska» foregår et samspill mellom­ kunstig intelligens og publikum «i sanntid». Men hvor intelligent blir det egentlig? Foto: Ole Herman AndersenGJERNE HJERNE: I «Prosessen mot menneska» foregår et samspill mellom­ kunstig intelligens og publikum «i sanntid». Men hvor intelligent blir det egentlig? Foto: Ole Herman Andersen

Prosessen mot menneska

Det Norske Teatret, Oslo

Av: Peer Perez Øian og Anders Hasmo

Regi: Peer Perez Øian

Videodesign: Eilif Fjeld

Komponist: Sandra Kolstad

Med: Marianne Krogh, Ane Dahl Torp, Joachim Rafaelsen og Mohammed Aden Ali

Det er alltid litt spennende, synes denne kritikeren og dramaturgen, når det lanseres en teaterforestilling med et dramaturgisk konsept som representerer noe litt uten om det vanlige. Da jeg leste forhåndsteksten om «Prosessen mot menneska», begynte det nesten å kile i hjernen: Dramaturg Anders Hasmo og regissør Peer Perez Øian har utarbeidet en forestilling delvis ved hjelp av KI-modeller.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Teater

The Great Yes, The Great No

Sør-Afrikas «grand old man» opna Festspillene.

Figur­teater

Bukkene Bruse begynner på skolen

Ei varm, lita figurteater-framsyning.

Teater

Dyrene i Hakke­bakke­skogen av Thorbjørn Egner

«Dyrene i Hakkebakkeskogen» overbeviser ikke om hvorfor skuespillet skal settes opp, men kommer likevel til å glede et stort publikum.