Viten

Samhand­lingens «bygge­stei­ner»

Hvordan lærer vi oss å samhandle? En ny studie kan gi en pekepinn.

GANSKE ENKELT KOMPLISERT: Vi bruker «koder» vi ikke selv forstår for å samhandle i lagspill. Bilde fra en rullestolbasketkamp under OL i fjor sommer. FOTO: François-Xavier MARIT, NTB/AFPGANSKE ENKELT KOMPLISERT: Vi bruker «koder» vi ikke selv forstår for å samhandle i lagspill. Bilde fra en rullestolbasketkamp under OL i fjor sommer. FOTO: François-Xavier MARIT, NTB/AFP

Det kanskje mest imponerende – og mest gåtefulle – ved menneskenes kognitive evner, er vår sosiale intelligens. Dyreforskeren Temple Grandin, som tross sin autisme lærte seg å fungere i samfunnet, beskrev andre menneskers samhandling som et mysterium, som foregikk i koder hun ikke klarte å tolke. Og vi har fremdeles ingen god forklaring på hvordan vi får dette til. Hva er medfødt, og hva er tillært?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Viten