Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattUtdanning

Feilslått myte­knusing om læreplanen

I kronikken «Sju myter om læreplanen» i Klassekampen 25. februar forsøker OsloMet-forskerne Knut Ove Æsøy, Erik Ryen, Håvard Friis Nilsen og Kim Gunnar Helsvig «å rydde opp litt i premissene for en videre diskusjon om skolens læreplaner». I hovedsak handler kronikken om problemene med «dagens læreplaner», det vil si Læreplanverket for Kunnskapsløftet, som ble innført i 2006 og fornyet i 2020.

Dette er et prisverdig tiltak, og læreplanverket har utvilsomt noen uheldige sider. Som medlem av gruppa som reviderte læreplanen i norsk i 2020, erfarte jeg hvor vanskelig det var å beskrive norskfaget innenfor de rammene for læreplaner som var bestemt av Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet. I årene som fulgte, har jeg sett mange eksempler på at læreplandokumentene også er utfordrende å lese og bruke for lærerne i skolen.

Kronikken fra OsloMet-forskerne treffer imidlertid ikke helt presist i sin diagnose av dagens læreplaner, og da blir heller ikke medisinen den rette. En hovedpåstand i kronikken er at læreplanene er «uten faglig innhold», og at de kun beskriver generelle kompetanser som å reflektere og å tenke kritisk. Denne påstanden gjentas stadig i læreplandebatten, men den blir ikke mer korrekt av den grunn.

Mange kompetansemål beskriver riktignok faginnholdet på et generalisert nivå, men i prinsippet skal hvert eneste kompetansemål ha et faginnhold. Utdanningsdirektoratets instruks til læreplangruppene var at et kompetansemål skulle beskrive en eller flere handlinger som elevene skulle kunne gjøre, og et faginnhold som handlingen skulle knyttes til. For eksempel sier norskplanen at elevene etter ungdomstrinnet skal kunne «forklare» en bestemt del av norsk språkhistorie, nemlig «den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk».

«De treffer ikke i sin diagnose, og da blir heller ikke medisinen den rette»

OsloMet-forskerne ser også ut til å trekke for raske slutninger fra læreplanformuleringer til klasseromsundervisningen. At en læreplanformulering er vag eller åpen, betyr ikke at undervisningen blir det. I sin planlegging tar læreren konkrete valg av stoff og eksempler innenfor de rammene som læreplanen har satt. For eksempel sier læreplanen i norsk at elevene skal lære å lese romaner, uten at det står akkurat hvilke romaner. Det innebærer ikke at elevene sitter i klasserommet og tørrtrener på lesing, tolking og refleksjon over abstrakte, hypotetiske romaner; de leser for eksempel Shakars «Tante Ulrikkes vei», Fosses «Morgon og kveld» eller en annen roman som læreren eller de selv har valgt.

Det mest problematiske med OsloMet-forskernes diagnose, hvis den skal fungere som premiss for videre læreplandebatt, er at den overser det viktigste symptomet. Det fundamentalt nye med Kunnskapsløftet i 2006 var at norsk skole for første gang skulle styres etter en målstyringslogikk. Alle tidligere læreplaner har styrt undervisningen i skolen direkte – mer eller mindre strengt – gjennom å beskrive det sentrale innholdet og metodene i det enkelte fag. Kunnskapsløftet styrer derimot undervisningen indirekte gjennom å sette opp mål for ønsket «output», det vil si den kompetansen som elevene skal komme ut av skolen med. Hvordan elevene skal nå disse kompetansemålene, overlates til skolen og lærerne.

I prinsippet gir denne typen læreplaner større profesjonelt handlingsrom til lærerne. Samtidig har det blitt utviklet et stadig mer intrikat system for å overvåke at skolen produserer ønsket output, både på kommunalt, fylkeskommunalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Som Kvalitetsutvalget dokumenterte i NOU 2023: 1, omfatter dette blant annet Pisa- og TIMSS-testene, nasjonale prøver og eksamener, kartleggingsprøver og kommunale prøver og rapporteringssystemer. På denne måten krymper stadig det profesjonelle handlingsrommet som læreplanen har gitt lærerne.

Hvis vi skal finne den rette medisinen for å gjøre skolen bedre både for elever og lærere, må dette være en del av diagnosen. Vi må ta stilling det grunnleggende spørsmålet: Er det slik norsk skole bør styres?

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Tøyen

Å stjele fra byungene

Det var Jan Erik Vold som stilte spørsmålet: «Vet Oslo byråd hva en spade er?» Året var 1988. Det borgerlige byrådet, ledet av Høyres Michael Tetzschner, ville legge ned skolehagene. Tomten skulle de selge unna. Det var i skolehage at Vold hadde lært «å sette slagstøvver’n på spa’bla’et og tråkke til.» Å legge ned skolehagene var, med Volds låt, «å stæla fra byunga». Nedleggelsen ville spare to millioner kroner i driftskostnad. Salgsinntekten skulle gi en pen éngangssum i en slunken bykasse. Slik gikk det ikke. Skolenehagene på Geitmyra ligger der stadig, til evig glede for byungene. Politikere som visste prisen på alt, men kjente verdien av ingenting, tapte. Nå står Oslo foran store nedskjæringer.

Økologisk mat

Takk til Tore!

Jeg har nettopp lest Tore Stubberuds artikkel om Debio og økologisk landbruk, og jeg vil bare si takk til ham! Jeg er opptatt av økologisk landbruk, og mottar medlemsblad fra Økologisk Norge med reklame for fancy Oslo-restauranter, obskure oppskrifter og selvpromotering av diverse folk som vil selge deg noe, med mer, og har kjent på noe som jeg ikke har klart å sette ord på. Så leste jeg innlegget til Tore Stubberud i Klassekampen nå i dag, og tenkte «amen!» (slik er det).

Innvandringspolitikk

Asylmottak i utlandet? En elendig idé

Regjeringen åpner for samarbeid med EU om asylmottak og retursentre utenfor Europa, såkalt eksternalisering. Dette er først og fremst et rettslig spørsmål. Vi kjenner modellen fra Italia–Libya-samarbeidet, EUs avtaler med Tyrkia og Libya, Danmarks Rwanda-planer og Storbritannias Rwanda-ordning. Erfaringene er gjennomgående dårlige: menneskerettsbrudd, rettstomme rom og langvarige rettsprosesser. Essensen er enkel: En stat kan ikke eksportere sitt menneskerettsansvar. Etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 1 og praksis fra Strasbourg-domstolen oppstår ansvar når staten utøver effektiv kontroll, også utenfor eget territorium. I Hirsi Jamaa-saken ble Italia dømt for å ha sendt båtflyktninger til Libya. I M.S.S.-saken ble Belgia dømt for å sende en asylsøker til et Hellas med systemsvikt. Staten har plikt til å vite hva den sender folk til, og kan ikke gjemme seg bak andre staters mangler. Overført til Norge: Betaler vi for, inngår avtale om og styrer et mottak i tredjeland, er det fortsatt Norge som bærer ansvaret.