Trippelalbum

Trøndersk tryllefløyte

Orkester Nord finner kreative løsninger på Mozarts mest folkekjære opera.

DIRIGENT OG ORKESTER: Martin Wåhlberg leder Orkester Nord gjennom en imponerende Mozart-tolkning. Foto: Antoine ThiallierDIRIGENT OG ORKESTER: Martin Wåhlberg leder Orkester Nord gjennom en imponerende Mozart-tolkning. Foto: Antoine Thiallier
Trippelalbum

Mozart

Die Zauberflöte

Orkester Nord, Martin Wåhlberg (dir.)

Walser, Pollak, Williams, Texier, Kohl, Bergersen, Trommenschlager

Aparté

W.A. Mozarts (1756–91) opera «Tryllefløyten» (1791) er i en sjanger for seg. Den blir sett på som et Singspiel, fremført på tysk snarere enn italiensk, og med mye talt dialog. Ofte blir dialogen kuttet i våre dager, men på den nye innspillingen til Orkester Nord, under ledelse av Martin Wåhlberg, fremføres dialogene i sin helhet. Ikke bare er dette en måte å søke tilbake til Mozarts tid, men det understreker også at «Tryllefløyten» ble skapt som teater for underholdning og opplysning, like mye som det er en opera med vakre sanger.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Kommentar

Leksa i bakleksa

Musikk er underlig: umulig å berøre, men berører oss tilbake som ingenting annet. Den høres, så er den borte. Men vi vil huske, høre igjen. Vi skriver ned, setter musikken på kontinuerlig repetisjon. Musikere har gått milevis for å lære ny musikk. Over fjell og dal, i all slags vær og føre. På andre sida av fjellet var musikeren som spilte slik at fortellingene om det de hørte spredte seg med vinden.

Essay

Takt­skif­tet

Oscar-utdelingen er rett rundt hjørnet, og menneskelig ondskap står sentralt i en alternativ musikalbølge.

Intervju

Klang og klangløs

Sarah Klangs musikk virker å vasse i sorg. Det skjønner hun ikke selv.