Dagboka

Finsk sisu

Ingen av soldatene var under 1,90. Alle snakket engelsk. De kom i finskproduserte Sisu XA pansrede personellkjøretøy og bar finskproduserte Suomi M-31 maskinpistoler.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Dagboka

Utlending

Det er egentlig ikke så veldig ofte at jeg føler meg som en utlending. I hvert fall ikke nå lenger. Jo eldre jeg blir, jo flere referanser tar jeg. I tillegg er vennene mine fra veldig forskjellige bakgrunner, og derfor er deres barndomsreferanser ulike. Likevel dukker det stadig opp øyeblikk hvor jeg føler meg som en utlending, og det er nesten alltid i jobbsammenheng. Denne helga var jeg med statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) på en bussturné fra Trondheim og gjennom Innlandet. Da bussen ankom Tynset, satt landbruksminister Nils Kristen Sandtrøen på en kjempestor spark.

Mat og makt

Vi må tilbake til begynnelsen av 80-tallet for å finne en tilsvarende økning på matvarepriser som den vi har sett de seineste åra. Krig og tørke er gjengse svar på hvorfor. Men at Norge har Europas mest konsentrerte dagligvaremarked, hjelper ikke akkurat på. Hele 96 prosent er fordelt på bare tre konsern. Under prisstigningen har de alle gått med milliardoverskudd. Med så mye makt får de ture fram som de vil.

Kan-fes­ti­valen

Se om du får øye på et mønster her: «Kan kunst forandre verden?», «Kan byggenæringen være naturnøytral?», «Kan deep tech bli en gullgruve for Norge?», «Kan gaming bekjempe utenforskap?» Om en journalist stiller et spørsmål i tittelen, kan du banne på at svaret er nei. Jeg mistenker at når Arendalsuka gjør det samme i sine tusener på tusener med debatter, er svaret motsatt. En hel haug av debattarrangørene formulerer nemlig sin hjertesak som et spørsmål som utgangspunkt for debatten – et spørsmål det må være rimelig å anta at de planlegger å svare ja på underveis. «Kan roboter redde velferdsstaten?» spør konsulentselskapet Deloitte. Det er neppe grunn til å lure på hva deres Head of Technology & Transformation, som er med i debatten, mener om saken. «Kan vi bygge landet med en sirkulær arkitekturstrategi?», hilsen Sirkulær Ressurssentral. «Kan vi leve uten privatbilen?» Vel, kan vi, Kollektivtrafikkforeningen, kan vi?!! La meg forsøke noen svar, da.