Spill

Et digitalt dukkehjem

Karriere, drømmehus og drap. «The Sims» var satiren over forbrukersamfunnet som ble jentenes favorittspill. I år fyller det 25 år.

Simulert liv: Klassekampen spurte "Sims"-entusiaster om å lage en sim av seg selv. Her ser du arkitekt og skribent Pernille Boye Ahlgren som sim i samhandling med en robot i "Sims 4". Foto: Skjermdump fra «The Sims 4»Simulert liv: Klassekampen spurte "Sims"-entusiaster om å lage en sim av seg selv. Her ser du arkitekt og skribent Pernille Boye Ahlgren som sim i samhandling med en robot i "Sims 4". Foto: Skjermdump fra «The Sims 4»

Før sosiale medier spiste opp all tida vår, satt mange jenter benket foran familie-pc-en, fordypet i et digitalt dokkehus: «The Sims», eller bare «Sims» på folkemunne. Spillet, som kom ut i butikkhyllene i 2000, var en digital sandkasse hvor hvermannsen kunne leke Gud.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Påske

Mens noen drar til hytta med bilen full av årgangsvin, sitter andre igjen i en trang blokk­lei­lighet. Er påska vår mest klasse­del­te høytid?

Akademia

Harvard-uni­ver­si­tetet slår tilbake mot Trump. Flere insti­tu­sjoner vil følge etter, tror lederen i Scholars at Risk Norge.

Kommentar

To KI-modeller mener de har løsningen på Natio­nal­thea­ter-floka. Vi gjør klokt i ikke å lytte til dem.