Album

Videre og videre

Horsegirl løfter seg ved å ta to skritt tilbake.

HORSEGIRL: Nora Cheng, Gigi Reece og Penelope Lowenstein er BFFs. Foto: Ruby FayeHORSEGIRL: Nora Cheng, Gigi Reece og Penelope Lowenstein er BFFs. Foto: Ruby Faye
Album

Horsegirl

Phonetics On and On

Matador/Playground

Vanlige folk som spiller ekstraordinær musikk – det var hva Sonic Youths Kim Gordon hørte i Londons kunstpunkere The Raincoats. Mens Kurt Cobain, på sin side, skrev følgende i coveret til Nirvanas «Incesticide»: «When I listen to The Raincoats I feel as if I’m a stowaway in an attic, violating and in the dark. Rather than listening to them I feel like I’m listening in on them. We’re together in the same old house and I have to be completely still or they will hear me spying from above and, if I get caught – everything will be ruined because it’s their thing.» Nettopp, og det er nøyaktig samme greia Horsegirl søker her, to år etter at de måtte skulke skolen for å opptre på Coachella.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

Tune-Yards

Better Dreaming

Merrill Garbus og Nate Brenner i Tune-Yards (eller tUnE-YaRdS) har en helt egen måte både å mikse stemmer og rytmer på, der kaoset først lander når kaoset vil – eller når du har spilt platene deres nok ganger, og helst ikke i bakgrunnen. For det er en vanskelig tilgjengelig funk her, en leken og feirende funk som kommer til overflaten hvis vi lar den. Noe som er særlig hørbart i midtpartiet, fra «Limelight» til «How Big Is the Rainbow», der Garbus hyller livet og frykter for barnas framtid i samme åndedrag. Eller som hun synger i den ganske så nydelige indiesoul-perlen «Get Through»: We don’t know how we get through, but we do. Enn så lenge.

Yeule

Evangelic Girl is a Gun

Nok en zoomer basker seg i Y2K-lyd. Med stort hell.

Eir

Fryden­lundgata

To fra folkemusikktrioen Ævestaden gir ut hver sin sterke soloplate.