– Det må være den største skandalen i europeisk fotobokhistorie noensinne.
Slik beskriver fotograf Åke Ericson det som skjedde etter at nordmannen Cato Lein mottok Svenska Fotobokpriset i 2023. Lein, som har bodd i Sverige siden 1980-tallet, ble hedret for fotoboka «Northern Silence».
Ericson satt selv i juryen som ga Lein prisen for hans «poetiske og dramatiske skildring av Nord-Norge».
Det angrer han på i dag.
I mars i fjor ble Lein fratatt prisen. Svenska fotografers forbund, som deler ut prisen, hadde fått et anonymt tips om at flere av bildene i boka var tatt av en annen avdød fotograf.
Stjålne bilder var til salgs
I disse dager viser galleriet Dáidda i Oslo bilder fra «Northern Silence» i utstillingen «Áiggiid luonddu čađa/Gjennom tid og landskap».
Også i februar i fjor var Lein utstilt ved galleriet i forbindelse med fotoboka. To av bildene som var til salgs, signert av Lein, var egentlig tatt av Ernst Manker (1893–1972) og en ukjent fotograf. Manker var en svensk sameforsker og etnograf.
Åke Ericson er en svensk prisvinnende fotojournalist og dokumentarfotograf. Han mener Dáidda burde ha brutt med Lein etter han ble avslørt i fjor.
– Jeg stiller spørsmål ved Dáiddas etikk og moral innen fotografi. Jeg har aldri hørt om et galleri som befatter seg med en fotograf som stjeler andres bilder og signerer dem med sitt eget navn. Det er forstyrrende for andre fotografer i Norden, og det påvirker vår troverdighet, sier Ericson.
– Føles som en heksejakt
Norske Lein er en av Sveriges mest kjente portrettfotografer og har jobbet som fotojournalist i svenske Dagens Nyheter og Göteborgs-Posten. Til Klassekampen sier Lein at han er lei seg for at saken fra i fjor fortsatt forfølger han.
– Jeg blir så sint og frustrert. Det føles som en heksejakt. Alle fotografer kan gjøre feil, og jeg er ferdig med denne saken nå, sier Lein.
Fire bilder i boka «Northern Silence» som Lein hevdet var tatt av ham selv i Nord-Norge en gang mellom 1980 og 2012, var egentlig tatt av Manker i Lappland nord i Sverige før 1950.
Ett av de fire bildene var til salgs hos norske Dáidda til 6000 kroner. Bildet med ukjent opphav ble solgt for 8000 kroner.
Lein har etter avsløringen beklaget og forklart at bildene havnet i boka på grunn av en misforståelse mellom ham og forlaget.
– Lein har beklaget feilen. Hvor lenge skal han måtte straffes for dette, Ericson?
– Hvis man lyver så mye som han har gjort, så bør man ikke få være med i fotomiljøet i verken Sverige eller Norge. Vi kan ikke ha sånne personer. Det svekker tilliten publikum har til oss, sier han.
Flere omstridte bilder

Lein har nemlig gjort mer enn å inkludere bilder fra andre fotografer i fotoboka si, ifølge Ericson. Han har også publisert flere bilder av Manker på Instagram i 2020 og 2021 og hevdet at de er hans egne.
Det samme framholder Eva Silvén, som har skrevet bok om Ernst Manker, i en nylig publisert tekst i svenske Amnesty Sápmi. Ifølge Silvén har Lein stjålet elleve bilder av Manker og fra en ukjent fotograf – fire av dem er i fotoboka og resten ligger ute på Instagram.
På Instagram-profilen til Lein har han eksempelvis publisert et bilde han hevder å ha tatt seint på 1980-tallet. Men egentlig er bildet tatt i 1937 i Jokkmokk i Sverige – av Ernst Manker.
I dag sier Lein at Instagram-kontoen er hacket, og at han ikke lenger har tilgang på profilen. Han har derfor ikke mulighet til å slette bildene som er tatt av Manker.
La inn rettelse
Det er Nordiska museet som har rettighetene til bildene til Ernst Manker. De har gitt han tillatelse til å fortsatt selge «Northern Silence» med et rettelsesark limt inn i boka. I tillegg har Lein betalt museet for bruk av bildene til Manker.

Lein sier selv at han har gjort opp for seg.
– Det er fire bilder som ikke skulle vært med i boka, men det er ferdig nå. Jeg får lov til å selge boka, sier han.
– Men saken er igjen aktualisert etter Eva Silvéns tekst for Amnesty om at du har publisert elleve bilder som ikke er dine egne?
– Jeg har ikke publisert flere bilder enn de fire i boka. De resterende bildene finner du på min Instagram-konto, og det er ulike tester jeg har jobbet med når jeg fant disse negativene, sier Lein.
– Hvorfor ble de to plagierte bildene lagt ut for salg hos Dáidda?
– Vi tok bort de bildene med en gang. Jeg har ingen annen forklaring enn for det som skjedde med boka – det ble gjort en feil.
«Det må være den største skandalen i europeisk fotobokhistorie noensinne.»
— Åke Ericson, fotograf
– Ericson sier din opptreden påvirker troverdigheten til alle nordiske fotografer?
– Absolutt ikke. Jeg har full tillit fra de fleste, noe som ble tydelig under det siste foredraget jeg holdt i Oslo, da 70 fotografer kom for å høre på. Ryktet mitt ble påvirket der og da idet fotobokprisen ble trukket tilbake. Det var et enormt tilbakeslag. Men de fotografene som graver i dette og som vil svartmale meg, er en mindre gruppe med Ericson i spissen.
Vil ikke «kansellere» Lein
Men også fotohistoriker Eva Dahlman mener troverdigheten til Lein er svekket. Hun er kritisk til at Dáidda stiller ut bildene hans fra prosjektet «Northern Silence».
– Jeg har jobbet med fotografi i 50 år, og jeg har aldri vært med på noe liknende. Jeg synes det er veldig merkelig at galleriet samarbeider med han nå. Det handler jo også om galleriets troverdighet, sier Dahlman.
Hun påpeker at Dáidda leverer plakatene til Nasjonalmuseet.
– Jeg lurer på hva Nasjonalmuseet sier om dette. Det Lein har gjort er dypt opprørende, og som museumsmenneske kan jeg ikke forstå at galleriet vil fortsette samarbeidet med han, sier hun.
Pernille Persen, daglig leder ved Dáidda, skriver i en tekstmelding til Klassekampen at de, som et samisk galleri, synes Leins dokumentasjon av Finnmark er verdifull.
«Siden 1980-tallet har han portrettert mennesker og landskap, dette er viktige bilder å vise fram. Vår utstilling formidler samisk kulturarv på en respektfull og inkluderende måte. Vi åpnet for visning og samtale rundt dette, som ble gjennomført hos oss 1. februar», skriver hun,
Hun opplyser at de to bildene som Lein selv ikke hadde tatt, ble trukket tilbake og aldri solgt.
«Fotografen har tatt ansvar for feilen. Feil er menneskelige, og endrer ikke verdien av et kunstnerskap. Vi ønsker ikke å være en del av en kanselleringskultur», skriver Persen.



