Antologi

Billed­fab­rikken

Historien om ufaglært masseproduksjon av malerier i en vestlandsbygd er praktfull, men boken som forteller den, er ikke fullt så frodig.

KARUSELL: John Hosøy og Strandamalerne malte flere bilder parallelt ved hjelp av en egenartet innretning. FOTO: AAGE STORLØKKEN, FRA BOKAKARUSELL: John Hosøy og Strandamalerne malte flere bilder parallelt ved hjelp av en egenartet innretning. FOTO: AAGE STORLØKKEN, FRA BOKA

Kunstner­kollektivet Alt Går Bra (red.)

Stranda­malerne. Norges mest populære malerier

Museums­forlaget 2024, 284 sider

I november 1956 forlot Dagbladet sine urbane omgivelser i hovedstaden til fordel for et småsted nord for Bergen. Der ble avisens «utsendte medarbeider» Michael Grundt Spang møtt av det tittelen på artikkelen han forfattet etter provinsbesøket, med umiskjennelig skepsis karakteriserte som «2400 'kunstverk' i året på malerifabrikk i Lindås».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Essay

På en reise til László Kraszna­hor­kais fødeby Gyula ble magien brutt. Først nå forstår jeg hvorfor.

Kommentar

Selv jug og skryt på bar er mer verdt enn kunstig intel­li­gens.

Verdensarkivet

På leting etter bilder til Bokma­ga­sinet, ducker det opp skatter som er på siden av saken, men for gode til ikke å deles. Her presen­teres et utvalg.