En ny rapport fra Schibsted Media undersøker forholdet mellom redaktørstyrte medier og demokratier i Europa. Målet er å vise fram noen trender og peke på mulige løsninger for en bransje som sliter med stadig trangere økonomi. Dagen etter at rapporten ble lansert, varslet Schibsted at konsernet skal kutte 350 årsverk i 2025, så de dårlige tidene er her ettertrykkelig allerede. Likevel er det verdt å stille spørsmål ved minst ett av premissene rapporten legger til grunn. Ifølge rapporten vokser nyhetsørkenene i Europa, altså områder som ikke er dekket av tradisjonelle medier. Redaktørstyrte medier sliter også med å fenge yngre mennesker. Problemet med situasjonsbeskrivelsen er at disse menneskene ikke lever i noe informasjonsvakuum. De får tvert imot en jevn strøm av innhold hele tiden. Og hva de ser på, blir bestemt av noen – bare ikke av redaktører som svarer til sitt lands lover og presseetiske regelverk.
Vi vet hvem de er. På bildet fra Donald Trumps presidentinnsettelse står flere av dem paradert bak ham: eierne av selskaper som Google, Apple, Meta, X og Tiktok. De styrer strømmen av informasjon, videoer og bilder som ruller over skjermene våre, enten vi defineres som del av en nyhetsørken eller ei. Men tek-eierne har motsatt seg å bli definert innenfor gamle kategorier som redaktører og medieeiere, og med god grunn. Slik unngår de å bli omfattet av begrensende lover og regler for bransjen. I dag er eierne av slike plattformer klodens rikeste. De leverer innhold til milliarder av mennesker, uten at vi aner hvordan algoritmene deres fungerer.
I praksis er de redaktører, innholdsprodusenter og ikke minst våre nye postbud. Det er nemlig plattformeierne som kontrollerer den digitale infrastrukturen, også i Norge. Tjener det deres interesser, inngår de politiske hestehandler – også med ytterliggående høyrekrefter. Norsk mediepolitikk er skrudd annerledes sammen: Den skal sikre lik behandling av medier ut fra objektive vilkår, ikke politikk. Den digitale infrastrukturen har vi likevel ikke kontroll over. Derfor er det maktpåliggende å kartlegge situasjonen norsk offentlighet står i. Altfor mye makt er overdratt til mennene som nå gjør felles sak med Trump. Både Schibsted Media og norske myndigheter mener løsningen på bransjens økonomiske problemer ligger i mer digital innovasjon. Da må vi også finne ut hvilken maktoverføring som ligger i den foreskrevne medisinen.