Kunst

Kunstkroppen

I Stavanger Kunstmuseums største sal forteller ti skulptører levende om kropp, kjønn og makt i etterkrigstidens Polen.

Kjønnslige antydninger: Barbara Falenders «Full Moon» (1976) ses her foran Magdalena Abakanowicz’ «Orchidee Violet» (1973). Begge foto: Helle NavratilKjønnslige antydninger: Barbara Falenders «Full Moon» (1976) ses her foran Magdalena Abakanowicz’ «Orchidee Violet» (1973). Begge foto: Helle Navratil

«Den ­plastiske kroppen»

«Den ­plastiske kroppen»

Stavanger Kunst­museum

Står til 26. januar

Da Barbara Falender skulle stille ut skulpturene hun skapte i 1973 og kalte «Erotiske puter», i hjemlandet, måtte hun ta sine forholdsregler. Ifølge Stavanger Kunstmuseum, hvor fem av de små gjenstandene nå ligger på et speilbord, ble polske kunstutstillinger oppsøkt av kontrollører fra det kommunistiske regimet den gang.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá

Britta Marakatt-Labbas broderier maner fram en fjærlett indre ro.

Kunst

Bonnard og Norden

I form av Pierre Bonnards lysskimrende rom og kvinner ankommer Frankrike Lillehammer – og peker på interessante forbindelser.

Kunst

Savner kunst med breiere slagkraft

Minerva-redaktør Nils August Andresen utfordrer kunstfeltets selvforståelse som demokratisk bærebjelke. Han får motbør fra kulturtopp.