Kunst

Kunstkroppen

I Stavanger Kunstmuseums største sal forteller ti skulptører levende om kropp, kjønn og makt i etterkrigstidens Polen.

Kjønnslige antydninger: Barbara Falenders «Full Moon» (1976) ses her foran Magdalena Abakanowicz’ «Orchidee Violet» (1973). Begge foto: Helle NavratilKjønnslige antydninger: Barbara Falenders «Full Moon» (1976) ses her foran Magdalena Abakanowicz’ «Orchidee Violet» (1973). Begge foto: Helle Navratil

«Den ­plastiske kroppen»

«Den ­plastiske kroppen»

Stavanger Kunst­museum

Står til 26. januar

Da Barbara Falender skulle stille ut skulpturene hun skapte i 1973 og kalte «Erotiske puter», i hjemlandet, måtte hun ta sine forholdsregler. Ifølge Stavanger Kunstmuseum, hvor fem av de små gjenstandene nå ligger på et speilbord, ble polske kunstutstillinger oppsøkt av kontrollører fra det kommunistiske regimet den gang.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.

Kunst

Portretter fra steder

Sanseinntrykkene strømmer på i møte med Kristina C. Karlsens tekstilarbeider.

Essay

«Kroppen er et av de fineste uttrykks­midler som fins»

Else Hagen var svært opptatt av moderne dans. Hvordan påvirket det kunsten hennes?