Kunst

Kunstkroppen

I Stavanger Kunstmuseums største sal forteller ti skulptører levende om kropp, kjønn og makt i etterkrigstidens Polen.

Kjønnslige antydninger: Barbara Falenders «Full Moon» (1976) ses her foran Magdalena Abakanowicz’ «Orchidee Violet» (1973). Begge foto: Helle NavratilKjønnslige antydninger: Barbara Falenders «Full Moon» (1976) ses her foran Magdalena Abakanowicz’ «Orchidee Violet» (1973). Begge foto: Helle Navratil

«Den ­plastiske kroppen»

«Den ­plastiske kroppen»

Stavanger Kunst­museum

Står til 26. januar

Da Barbara Falender skulle stille ut skulpturene hun skapte i 1973 og kalte «Erotiske puter», i hjemlandet, måtte hun ta sine forholdsregler. Ifølge Stavanger Kunstmuseum, hvor fem av de små gjenstandene nå ligger på et speilbord, ble polske kunstutstillinger oppsøkt av kontrollører fra det kommunistiske regimet den gang.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Høstut­stil­lingen 2025 – Statens 138. kunst­utstilling

Årets Høstutstilling er en rufsete protest mot alle verdens velformede produkter. Hvor heldig er det?

Kunst

Glupsk glugge

Rasmus Myrup iscenesetter den moderne kjærlighetens paradokser.

Kunst

Tegner en ny mann

Med et nytt verk vil kunstner Sverre Malling utfordre snevre kjønnsroller og fordummende kunstsyn.