Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har flere ganger i det siste, nå nylig på «Politisk kvarter», sagt at partiet hadde en måling på 17 prosent på disse tider i 2021, men at valgresultatet endte på 26,3 prosent. Det viser at det er mulig å reise seg gjennom en valgkamp selv om utgangspunktet er svakt. Det har han rett i. Det er åtte måneder til valget. Mye kan endre seg.
«Det er åtte måneder til valget. Mye kan endre seg.»
Det han derimot ikke nevnte, var at Ap forut for valgkampen i 2021 gjennomførte en formidabel politisk snuoperasjon. Kvintessensen i det nye budskapet var at det nå var «vanlige folks tur» etter åtte år med borgerlige regjeringer, som hadde gitt skattelettelser for de rikeste, svekkede velferdstjenester og sentralisering. Det var også et budskap store deler av Ap, kanskje med unntak av noen forbitrede sjeler, sluttet helhjertet opp om. Vitaliseringen bidro til å gjenreise partiets oppslutning i kjerneområdene i Innlandet, Trøndelag og Nord-Norge og tok brodden av framgangen til Senterpartiet, dit mange frustrerte velgere hadde søkt tilflukt.
Å løfte et partis oppslutning gjennom en valgkamp kommer ikke av seg selv – det krever et slagkraftig, populært og framtidsrettet budskap, i tråd med stemningen som råder blant folk flest og i partiorganisasjonen. Skiftet av nestledere skulle gi partiet et løft, men har ikke slått til. Det er også tvilsomt om et bytte av partileder og statsminister vil gjøre det – hvis det ikke kombineres med en helt ny politisk giv. Programforslaget som ble lagt fram før jul, var grått og traust, uten antydninger til den slagkrafta partiet mobiliserte før forrige valg. Den som har vært nærmest til å foreslå et slikt program, er Trond Giske, som i Klassekampen lanserte fem punkter som pekte framover: Strømprisene skal styres av politikere, mer disiplin i skolen, mindre innvandring, billigere boliger for unge og mer makt til de folkevalgte. Å bare administrere seg gjennom krisa og vente på sentralbanksjefens velvilje er ingen garanti for suksess. Uten et offensivt program som peker framover og som kommer befolkningens bekymringer i møte, er det umulig å løfte seg mange prosentpoeng gjennom en valgkamp. Det begynner å haste.